آرشیو سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۸، شماره ۴۳۸۷
بین الملل
۲۷

نامه فعالان سیاسی عربستان در اعتراض به فساد مالی و حکومتی

انجمن حقوق سیاسی و شهروندی که اخیرا در عربستان سعودی اعلام موجودیت کرده است، با انتقاد شدید از رواج فساد سیاسی در این کشور، یکی از عوامل گسترش این پدیده را انتصاب مسئولان محلی از سوی امرا و شاهزادگان خاندان سعودی دانست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انجمن خواستار توقف روند انتصابات در این کشور و دخالت های غیرقانونی شاهزادگان و فراهم شدن زمینه برگزاری انتخابات برای انتخاب مسئولان از سوی مردم شده است.

انجمن عربستانی حقوق سیاسی و شهروندی خاطرنشان کرده است: جاری شدن سیل در شهر جده عربستان که منجر به وقوع یک فاجعه و کشته شدن شمار زیادی افراد بی گناه شد، فساد در عربستان و خاندان سعودی را بیش از پیش آشکار ساخت.

این انجمن تاکید کرده است: فساد در خاندان سعودی که مناصب اصلی و کلیدی را اشغال کرده و با یکدیگر برای اندوختن ثروت های نامشروع همواره در حال کشمکش و درگیری هستند، فراگیر شده است.

انجمن عربستانی حقوق سیاسی و شهروندی، فساد و بی کفایتی در خاندان سعودی را عامل اصلی مرگ 120 شهروند عربستانی در سیل اخیر جده دانسته و از عبدالله بن عبدالعزیز، شاه سعودی خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب برای شناسایی و مجازات مسئولان این حادثه شده است.

این انجمن خطاب به پادشاه عربستان تاکید کرده که لازم است اعضای این کمیته افرادی مستقل و غیروابسته باشند تا بتوانند حتی از شاهزادگان خاندان سعودی بازجویی کنند.

سیلی که 25 ماه نوامبر گذشته هنگام موسم حج درجده پایتخت اقتصادی عربستان سعودی جاری شد، 120 کشته برجای گذاشت و خسارت هایی به بار آورد که حدود یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. چند فعال عربستانی در ماه نوامبر گذشته تاسیس یک انجمن غیردولتی با نام «انجمن حقوق سیاسی و شهروندی» را برای مقابله با نقض حقوق بشر و آزادی ها درعربستان سعودی اعلام کردند و موضوع را طی نامه ای به اطلاع شاه سعودی رساندند.

به گفته محمد القحطانی، یکی از امضاکنندگان نامه به شاه سعودی، این فعالان عربستانی همچنین از دولت سعودی خواستند که نظام انجمن ها و جمعیت های داخلی را ایجاد کند تا این انجمن و دیگر جمعیت ها و انجمن های بدون مجوز نیز بتواند در چارچوبی قانونی به فعالیت هایشان ادامه دهند.

این در حالی است که حکومت سعودی، ایجاد و فعالیت احزاب سیاسی و جمعیت ها و انجمن ها در این کشور را ممنوع کرده است.