آرشیو شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۲
بانک و بیمه
۱۲

انتقاد جهرمی از رشد 27 درصدی نقدینگی در کشور

مدیرعامل بانک صادرات و عضو شورای پول و اعتبار با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح و مهار نقدینگی در کشور گفت: در شش ماه نخست سال جاری شاهد رشد 27 درصدی نقدینگی در اقتصاد کشور بودیم.

به گزارش خبرگزاری مهر در کرمان، سید محمد جهرمی در همایش صادرات در اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به رشد 27 درصدی نقدینگی در کشور خواستار مدیریت صحیح و مهار نقدینگی در اقتصاد کشور شد.

وی با اشاره به نقش بانک ها در مهار نقدینگی افزود: بانک ها باید نقدینگی را مدیریت کنند، این نقدینگی در بانک ها می چرخد و زمانی می تواند اثر مخرب بگذارد که مشخص نشود سرمایه در کجا و با چه بازدهی مصرف می شود.

وزیر سابق کار افزود: یکی از سیاست های بانک صادرات ایران ایجاد بانک توسعه در استان های مختلف است که تاکنون این طرح در برخی استان ها اجرا شده است و هر استانی که آمادگی داشته باشد به شرط 100 میلیارد ریال سرمایه اولیه می تواند بانک را ایجاد کند.

جهرمی افزود: توجیه اقتصادی پروژه ها را باید بانک ها برآورد کنند و با مدیریت منابع و درست مصرف کردن ظرفیت های هر استان را شناسایی و در نهایت کمکی برای توسعه استان ها باشند.

جهرمی آمادگی بانک صادرات را برای فروش اوراق مشارکت خاص و مشارکت مستقیم جهت سرمایه گذاری در توسعه استان ها را اعلام کرد و گفت: در حال حاضر اولویت کار بانک صادرات در خصوص صادرات در کشور می باشد و به رغم تمام گرفتاری ها با توجه به شعبی که در خارج از کشور داریم به راحتی می توانیم تامین ارز برای صادرات را عملیاتی کنیم.

وی تصریح کرد: مصوبه سال 86 دولت در خصوص بدهی مازاد مشتریان بانک ها به ویژه بازرگانان را به زودی عملیاتی خواهیم کرد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران ادامه داد: بخشی از بدهی مازاد مربوط به بازرگانانی است که جنس را فروخته اند و پول نپرداخته و جای دیگر سرمایه گذاری کرده اند اگر این سرمایه گذاری آنان در تولید کشور باشد اشکال ندارد، ولی اگر در بخش دلالی باشد به دنبال طلب بانک خواهیم رفت.