آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۴۲
سلامت
۵

برنزه کردن، ممنوع!

گروه سلامت: یک متخصص بیماری های پوست و مو گفت: استفاده از دستگاه های برنزه کننده پوست به طور مکرر ممکن است در سال های بعد منجر به سرطان پوست شود.

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری های پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این که عامل اصلی برنزه شدن پوست تماس با اشعه ماوراءبنفش (UV) است و شرکت های سازنده این نوع دستگاه ها نیز از همین اشعه استفاده می کنند، گفت: این اشعه به 3 جزء مختلف تقسیم می شود و یکی از این اجزا در صورت تماس مکرر با پوست می تواند سرطان زا باشد.

وی ادامه داد: یک جزء دیگر اشعه ماوراء بنفش خاصیت انعطاف پذیری پوست را از بین می برد و باعث از دست دادن آب و کلاژن پوست و پیری زودرس در سنین پایین و قبل از میانسالی می شود.

دکتر احسانی با بیان این که این دستگاه ها می تواند عوارضی چون سوختگی، قرمزی، تاول و حساسیت را به دنبال داشته باشد، افزود: متاسفانه نمی توانیم از بروز عوارض درازمدت جلوگیری کنیم و هر چقدر شدت مواجهه با اشعه بیشتر باشد، می تواند اثرات بدتری به دنبال داشته باشد.

وی درخصوص درمان این عوارض گفت: درمان های خشک کننده، ضدخارش و گاهی استفاده از پمادهای کورتونی می تواند در بهبود سریع تر موثر باشد.