آرشیو چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۶
دنیا
۴

بر اساس تازه ترین آمار رسمی، اقتصاد انگلستان هنوز در رکود است

انگلیس آخرین میراث دار بحران

گروه بین الملل- بر اساس آمار رسمی که دیروز توسط دولت بریتانیا منتشر شد، اقتصاد انگلستان آخرین اقتصاد بزرگی است که هنوز در رکود باقی مانده است. اداره ملی آمار انگلیس روز سه شنبه اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور طی ماه های جولای تا سپتامبر در مقایسه با دوره سه ماهه پیش از آن تا 2/0 درصد کاهش یافته است.

این اداره پیش از این میزان کوچک شدن اقتصاد را 3/0 درصد اعلام کرده بود؛ اما این بار پیش بینی ها نشان می داد که این رقم تنها 1/0 درصد باشد.

بنابر این اعلام رسمی، انگلستان در شرایطی سال 2009 را به پایان می رساند که تنها اقتصاد عمده جهان است که در رکود به سر می برد. اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، ژاپن و ایالات متحده همه توانسته اند از سقوط شدیدی که بر اثر بحران مالی جهان دچارش شدند، رهایی یابند.

اداره ملی آمار انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد: «تولید ناخالص داخلی انگلیس در فصل سوم سال 2009 تا 2/0 درصد کاهش یافته است. این تصحیح آمار نسبت به رقم 3/0 درصد پیشین به دلیل افزایش ارقام بخش ساخت و ساز و کاهش ارقام مربوط به بخش تولید و خدمات است.

بر این اساس تولید ناخالص داخلی انگلیس 1/5 درصد کمتر از فصل سوم سال 2008 است.»

دولت نخست وزیر کشور، گوردون براون که بر اساس نظرسنجی ها در انتخابات سراسری سال آینده شکست خواهد خورد، بر این باور است که اقتصاد کشور در فصل جاری به رشد خود بازگشته است. اما بازارها باید منتظر انتشار آمار مربوط به فصل جاری در اواخر ژانویه بمانند تا ببینند آیا به راستی این گونه است یا نه؟

اقتصاد انگلستان که بر اثر بحران مالی جهان با معضل نرخ بالای بیکاری و بدهی عظیم ملی روبه رو شده است، برای ششمین ماه متوالی شاهد رشد اقتصادی منفی بوده است. این طولانی ترین رکود از زمان آغاز ثبت آمار و ارقام در سال 1955 است. اما روز سه شنبه برای عضو دیگری از اتحادیه اروپا روز خوبی بود. دولت دانمارک دیروز اعلام کرد در فصل سوم سال میلادی جاری توانسته است به مدد رشد 6/0 درصدی اقتصاد خود نسبت به سه ماه پیش از آن از رکود اقتصادی رهایی یابد. بر اساس تعاریف فنی، رکود به معنای تداوم کوچک شدن اقتصاد به مدت دو فصل متوالی یا بیشتر است که در مقیاس فصلی مورد بررسی قرار می گیرد.