آرشیو دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۷۸
نگاه سوم
۳۰
تئاتر

استقبال از برپایی مجالس تعزیه در تئاتر شهر

نگاه سوم- در آستانه تاسوعای حسینی، تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر روز جمعه مملو از تماشاگران عزاداری شد که برای دیدن از نمایش های (مجالس) تعزیه به این تالار آمده بودند.

روابط عمومی تئاتر شهر اعلام کرد، استقبال از نمایش تعزیه در مجموعه تئاتر شهر به حدی بود که برای نخستین بار صندلی های تالار اصلی و فضای پله ها و کف زمین تالار مملو از مشتاقان این هنر مذهبی شد.

تعزیه «طفلان مسلم» به کارگردانی محسن میرزاعلی از جمله تعزیه های اجرا شده در تالار اصلی بود همچنین نقل «جنگ خندق» نیز در تئاتر شهر توسط مرشد ولی الله ترابی نقالی شد که با استقبال کم نظیر مخاطبان روبه رو شد.

تعزیه از جمله نمایش های سنتی، آیینی و مذهبی ایرانی است که در فرهنگ نمایشی این سرزمین قدمتی هزاران ساله دارد و از آیین های سوگ سیاوش گرفته تا مجالس تعزیه امام حسین (ع) همواره به عنوان نمایشی مردمی و شناخته شده است که با توده های مختلف اجتماعی ارتباط نفس به نفس برقرار می کند.

در نگاه ایرانیان، تعزیه نمایشی مذهبی است که با الهام از مذهب تشیع به خصوص داستان عاشورای حسینی (ع) و شهادت سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش در صحرای کربلاطی سالهای بی شمار مردمان این سامان را بر سرچشمه زلال فرهنگ قیام حسینی آشنا کرده است. تئاتر شهر تا 7 دی ماه پذیرای مجالس تعزیه و آیین های عاشورای حسینی (ع) است.