آرشیو سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۴۵
سلامت
۵

شیوع آنفلوآنزای خوکی در ایران و جهان فروکش کرد

گروه سلامت: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: شیوع بیماری آنفلوآنزای نوع A (خوکی) در ایران و جهان فروکش کرده است، اما احتمال موج بعدی این بیماری تا پایان سال وجود دارد.

محمدمهدی گویا در گفتگو با فارس، افزود: واکسن آنفلوآنزای نوع A برای بیماران پرخطر و زنان باردار وارد شده است، اما تا زمانی که این واکسن از سوی آزمایشگاه مرجع معاونت غذا و دارو تایید نشود، تزریق آن آغاز نخواهد شد، به همین دلیل فعلانمی توانیم زمانی را برای شروع واکسیناسیون علیه آنفلوآنزای نوعA اعلام کنیم.

وی ادامه داد: طی 4 هفته اخیر بیماری آنفلوآنزای نوعA در کشور بشدت فروکش کرده و موارد ابتلابسیار کم و موردی بوده است، مورد مرگ ناشی از این بیماری نیز در این مدت نداشته ایم، به همین علت لزومی هم به ارائه آمار هفتگی نیست.

گویا یادآور شد: موج این بیماری، طی هفته های گذشته نه تنها در ایران، بلکه در کل منطقه مدیترانه شرقی و جهان فروکش کرده است، اما احتمال دارد موج بعدی این بیماری تا پایان امسال دوباره بروز کند. بنابراین به هیچ وجه نباید برنامه های مراقبتی و رعایت اصول بهداشتی از سوی مردم کمرنگ شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: اقدامات پیشگیرانه و کنترلی وزارت بهداشت در برابر بیماری آنفلوآنزایA ادامه دارد و واکسیناسیون این بیماری نیز برای افراد پرخطر و زنان باردار بعد از تایید واکسن آغاز می شود. به گفته گویا، بجز خطر شیوع مجدد بیماری آنفلوآنزای نوع A با خطر اپیدمی بیماری دیگری در فصل زمستان امسال مواجه نیستیم.