آرشیو چهارشنبه ۹ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۳۹۸
خودمانی
۱۵

گروه اورولوژی

دکتر محمدرضا واسعی – متخصص کلیه و مجاری ادرار

دکتر علی اصغر کدیوری – متخصص کلیه و مجاری ادرار

دکتر فرهاد مناعجی – متخصص کلیه و مجاری ادرار و استاد دانشگاه شیراز

دکتر محمدرضا نکوبخت – متخصص کلیه و مجاری ادرار و استاد دانشگاه تهران

سوالات خود را هر هفته شنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با تلفن 88757758 با مشاوران در میان بگذارید و پاسخ ها را در روز چهارشنبه در همین صفحه بخوانید.

ح حق بین 70 ساله از کرج: حدود پنج سال است که دچار بزرگی غده پروستات شده ام و قرص تروزاسین استفاده می کنم. آیا قطع مصرف دارو عوارضی به دنبال دارد؟

دکتر فرهاد مناعجی: مصرف دارو هرگز نباید قطع شود زیرا پس از قطع مصرف دارو علائم بزرگی غده پروستات دوباره بروز پیدا می کند.

توصیه می شود با متخصص اورولوژی مشاوره کنید تا در صورت نیاز داروهای تجویز شده تعویض شود. همچنین آزمایش و بررسی از نظر سرطان غده پروستات لازم است تا در صورت مشاهده کوچک ترین تغییرات بدخیمی در غده، درمان به سرعت آغاز شود.

علاوه بر دارو درمانی لازم است از مصرف بیش از اندازه موادغذایی پرپروتئین اجتناب کرد زیرا افزایش میزان پروتئین خون در بدخیم شدن سلول های غده پروستات موثر است.

علی میرزایی- 35 ساله: کلیه هایم سنگ های نارنجی تولید می کند. پزشکان توصیه کرده اند که مواد پروتئینی بخصوص گوشت قرمز را کمتر مصرف کنم و فعالیت های ورزشی ام را افزایش دهم. آیا خوردن گوشت قرمز باعث تشدید این بیماری می شود؟

دکتر محمدرضا واسعی: مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز و سفید در رژیم غذایی باعث افزایش تولید سنگ در کلیه می شود.

این گونه بیماران باید سعی کنند مصرف گوشت را به میزان 120 گرم در روز محدود کرده و روزانه 10 تا 12 لیوان آب بنوشند، زیرا تامین آب مورد نیاز بدن تاثیر بسزایی در بهبود عملکرد کلیه دارد. در صورتی که با رعایت این مسائل بیماری کنترل نشود، آن گاه برای دفع سنگ لازم است به پزشک مراجعه کرده تا با مصرف دارو های لازم بیماری بهبود یابد.