آرشیو پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۳۹۹
ایران زمین
۲۳

قیمت خرید خرمانصف قیمت جهانی است

گروه«ایران زمین»- درصورت رسیدگی نکردن به وضعیت کارخانه های بسته بندی خرمای استان خوزستان تمام کارخانه های موجود تعطیل می شوند.

به گزارش فارس، احمد میرهاشمی رئیس اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار استان خوزستان اظهار داشت: به علت عدم بازگشت پول، تورم و مشکلات اقتصادی حاکم بر دنیا، 13 کارخانه بسته بندی در استان تعطیل شده اند که اگر به وضعیت 60 کارخانه دیگر توجه نشود، مابقی نیز تعطیل می شوند. وی افزود: در حال حاضر در استان سه نوع کارخانه وجود دارد که هریک اقداماتی از جمله خرید، بسته بندی و صادرات را انجام می دهند، در صورتی که به طور جدی به وضعیت این کارخانه ها رسیدگی نشود، استان شاهد تعطیلی آنها خواهد بود که در صورت افزایش محصول در سال آینده خسارت زیادی را متحمل می شود.

میرهاشمی اعتبار لازم برای رونق بخشیدن به هر کارخانه را 600 هزار تومان اعلام و خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف مالی بیشتر این کارخانه ها هنوز تجهیز نشده و به صورت سنتی در حال فعالیت هستند. وی به پائین بودن قیمت خرما اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر قیمت خرید خرما در استان نصف قیمت جهانی است و در صورتی که از بهینه سازی کارخانه ها و تجهیز آنها حمایت شود، می توان این قیمت را به سه دلار رساند. رئیس اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار خوزستان همچنین از متضرر شدن صادرکنندگان خرما در سال جاری به علت بالابودن هزینه های بسته بندی و تورم خبر داد و گفت: این خسارت ها برای هر صادرکننده یک هزار و 500 تومان در ازای هر کیلوگرم بوده است.