آرشیو یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۱
ایران زندگی
۱۳

5 راه برای افزایش اعتماد به نفس

کسب اعتماد به نفس نیازی است که در برخی از دوران های زندگی بیشتر احساس می شود.

هرکسی در ذهن تصویری از خود ساخته و نکات ضعف و قوت خود را برمی شمارد.

ساخت این تصویر شخصی از کودکی آغاز شده و همچنان با رشد فرد پیشرفت پیدا می کند. این تصویر همیشه به دلخواه نبوده و در صورت پائین بودن عزت نفس در کسب اعتماد به نفس نیز تاثیرگذار است. علت پائین بودن عزت نفس کاملا مشخص نیست اما برخی از تحقیقات، مشکلات شخصی و اجتماعی را در این زمینه مرتبط دانسته و راه های مختلفی را برای افزایش آن ذکر کرده اند که برای کسب اعتماد به نفس باید آنها را روزانه بکار بست.

- خوشبینی. همواره و تحت هر شرایطی باید به دنبال نکات مثبت گشت. برای مثال از دست دادن کار، پایان دنیا نیست بلکه فرصتی برای کسب شغل جدید با امتیازات بیشتر است.

- شجاعت و جرات رویارویی با ترس. اگرچه این شرایط دشوار به نظر می رسد اما با رویارویی و غلبه بر ترس، احساس موفقیت در فرد ایجاد شده و باعث افزایش اعتماد به نفس خواهد شد.

پس از آن به مرور با کسب موفقیت های کوچک، اعتماد به نفس افزایش چشمگیری خواهد داشت.

- انگیزه. برخورداری از انگیزه شخصی راه خوبی برای کسب اعتماد به نفس است زیرا این باور را در فرد ایجاد می کند که قادر است به هر چیزی که خواهان آن است دست پیدا کند.

ورزش کردن یا مشاهده موفقیت های دیگران از فاکتورهایی است که در فرد ایجاد انگیزه می کند.

- تاثیر اطرافیان. نشست و برخاست با افراد مثبت اندیش و کسانی که به دیگران احترام می گذارند باعث ارتقای عزت نفس شده و خوشبینی و مثبت اندیشی آنها باعث کسب اعتماد به نفس خواهد شد.

- سازگاری. گاهی اوقات شرایط بر وفق مراد پیش نمی رود. در این لحظات هرگز نباید تسلیم شد، درواقع همین مقاومت است که احساس غرور را در فرد ایجاد کرده و باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

این یک باور عمومی است که با داشتن احساس خوب نسبت به خود، موفقیت نیز به دست خواهد آمد. از این رو پس از کسب هر موفقیت باید توانایی ها و دستاوردهای خود را ستوده و به خود بالید.