آرشیو یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۱
ایران زمین
۲۳

برای تخریب ارتفاع غیرمجازبرج جهان نما فقط یک ماه فرصت دارد

گروه «ایران زمین» - پس از تخریب طبقات دوازدهم و یازدهم برج جهان نما در سالهای 85 و 86 اکنون اسفندیار حیدری پور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از تخریب طبقه دهم برج جهان نما خبر می دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به سفر بازرسان یونسکو برای بازدید از روند تعدیل برج جهان نما در ماه ژانویه (دی ماه جاری)، گفت: نهاد ریاست جمهوری، معاونت حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان برای تعدیل برج جهان نما 30میلیارد ریال اختصاص داده اند. اما تاکنون فقط معاونت حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی پنج میلیارد ریال از مجموع 10میلیارد ریال، تعهد خود را پرداخت کرده است.

وی افزود: براساس قطعنامه سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، برج جهان نما باید از سمت میدان امام (ره) 24 متر و از سمت خیابان چهارباغ تا ارتفاع 12 متر تعدیل شود. به گزارش ایسنا، برج 50 متری جهان نما سال 75 در فاصله 700 متری میدان امام (ره) اصفهان با تخریب کاروانسرای صفوی و با وجود مخالفت های سازمان میراث فرهنگی و نهادهای فرهنگی ساخته شد.

در سال 85 بازرسان یونسکو با دیدن این برج از پله سوم مسجد شیخ لطف الله در میدان امام (ره) اعلام کردند، خط آسمانی و منظر تاریخی و فرهنگی این میدان مخدوش شده است و اگر دولت ایران برای تعدیل برج جهان نما اقدام نکند، ثبت میدان نقش جهان در فهرست میراث جهانی در معرض خطر قرار می گیرد.