آرشیو یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۴۹
اقتصادی
۴

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در انتظار توجه مسئولان

پیشرفت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از گذشت بیش از سه سال درحالی از مرز 20 درصد عبور نکرده است که وزارت نفت پیش بینی می کند با راه اندازی این طرح تا سال 90، کشور از واردات بنزین خودکفا خواهد شد.

به گزارش مهر، افزایش واردات بنزین، اختصاص اعتبارات چندین میلیارد دلاری برای واردات این فرآورده نفتی و اخیرا افزایش تهدیدهای خارجی مبنی بر تحریم فروش سوخت به ایران موجب شده است که وزارت نفت برنامه ساخت و توسعه 7 پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی را در کشور آغاز کند.

در حال حاضر با گذشت بیش از 4 سال از آغاز این برنامه محوری دولت، تنها ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بندرعباس آغاز شده و این درحالی است که عملیات اجرایی 6 پالایشگاه باقی مانده و به دلیل نامشخص بودن سرمایه گذاران در حالت تعلیق قرار دارد.

براساس اعلام مسئولان مختلف وزارت نفت با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس و تولید روزانه 35 میلیون لیتر بنزین، کشور تا سال 1390 از واردات این فرآورده نفتی خودکفا می شود.

هم اکنون با گذشت بیش از سه سال از آغاز عملیات اجرایی این پالایشگاه میعانات گازی، پیشرفت چندانی در ساخت این واحد پالایشی حاصل نشده و پیش بینی می شود با ادامه وضع موجود امکان خودکفایی کشور از واردات بنزین تا دو سال آینده فراهم نشود.

به گزارش مهر، سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت (26 آبان 1388) در مراسم آغاز به کار طرح تولید ضربتی بنزین در واحدهای پتروشیمی، پیشرفت ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را 30 درصد عنوان کرده و گفته بود: سهم دولت در ساخت این پالایشگاه به 40 درصد افزایش یافته است.

محمد اسماعیل کراچیان مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم اخیرا میزان پیشرفت ساخت این واحد پالایشی را 32 درصد اعلام کرده و اظهار داشته است: براساس برنامه زمان بندی ساخت این پالایشگاه باید تا سال 1390 به پایان برسد.

سید نورالدین شهنازی زاده مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم پیشتر زمان تکمیل ساخت ستاره خلیج فارس را سال 1392 اعلام کرده، گفته بود: با راه اندازی این طرح از واردات بنزین خودکفا می شویم.