آرشیو دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۲
سیاسی
۲

آیت الله مصباح یزدی:

برخی خواص تحت تاثیر نزدیکان قرار می گیرند

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: برخی از خواص شرایط لازم برای اظهارنظر در عرصه های فقهی، سیاسی و مدیریتی را ندارند و گاهی تحت تاثیر دوستان و نزدیکان خود قرار می گیرند.

آیت الله مصباح یزدی در دیداری صمیمی تعدادی از دانشجویان بسیجی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه هیچ توجیهی برای حمایت از تفکرات این گونه افراد وجود ندارد، گفت: هرگاه تقابلی بین خط ولایت فقیه و این عده از خواص پیش آمد، علاوه بر لزوم تبعیت از ولایت فقیه، باید از رواج افکار انحرافی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: رفتار مقام معظم رهبری در این جریانات با توجه به مدیریت کلان جامعه، همانند رفتار حضرت امام(ره) در خصوص نخستین رئیس جمهور کشور بود که با نرمی و سعه صدر برخورد کردند، تا چهره واقعی آن فرد مشخص شد و بعدها نیز اعلام کردند که از ابتدا با این شخص مخالف بوده اند.

این استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سکوت برخی از مراجع در جریانات اخیر گفت: برخی از مراجع در فقاهت، تقوا و عدالت در حد بالایی قرار دارند، اما مشغله علمی آنها موجب شده که در مسائل سیاسی که نیازمند صرف وقت زیاد برای کسب تخصص است، وارد نشوند و تنها به مسائل علمی بپردازند.

وی ادامه داد: عده ای دیگر نیز در کنار فعالیت های خود با دقت و حساسیت به مسائل سیاسی نیز پرداخته و با توجه به استعداد خدادادی و بصیرتشان به تحلیل وقایع پرداخته و به روشنگری می پردازند که نتیجه فعالیت های این مراجع با توجه به علم، تقوا و دلسوزیشان نسبت به انقلاب، مطلوب خواهد بود، اما از کسانی که فرصت بررسی مسائل سیاسی را ندارند نباید انتظار اظهارنظر یا ورود در این گونه مسائل را داشت. وی رجوع به سخنان مقام معظم رهبری و پیروان خط فکری ایشان را یکی از راه های کسب بصیرت دانست.