آرشیو سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۱
اخبار خارجی
۱۶

هلاکت 4 آمریکایی و یک انگلیسی در جنوب افغانستان

پنج نظامی اشغالگر آمریکایی و انگلیسی بر اثر انفجار جداگانه دو بمب در جنوب افغانستان به هلاکت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، چهار نظامی آمریکایی بر اثر انفجار بمب در جنوب افغانستان به هلاکت رسیدند. این نخستین تلفات اشغالگران آمریکایی در افغانستان در سال جدید میلادی است.

یک نظامی انگلیسی نیز بر اثر انفجار مشابه در همان منطقه به هلاکت رسید. مرگ این انگلیسی که در منطقه «نادعلی» ولایت هلمند رخ داد نیز نخستین قتل یک نظامی این کشور در افغانستان به حساب می آید.

جاسوسی اردن برای آمریکا

در پی قتل هشت افسر جاسوس سازمان «سیا» در ولایت «خوست» افغانستان که هفته گذشته روی داده بود، مشخص شد که یکی از این کشته شده ها، «علی بن زید» سرهنگ سرویس جاسوسی اردن بود.

به گزارش ایسنا، جالب اینجاست که خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، با حالتی افتخارآمیز گزارش داد:وی (علی بن زید) عصر چهارشنبه هنگام انجام وظیفه خود، در قالب نیروهای اردنی در افغانستان کشته شده است!

در پی افشا شدن این همکاری نزدیک سازمان جاسوسی اردن، موسوم به «دپارتمان اطلاعات عمومی» و سازمان جاسوسی سیا، مسئله دست داشتن اردن در قتل چهره های ضد آمریکایی و ضداسرائیلی منطقه، از جمله «عماد مقنیه» نفر دوم حزب الله لبنان، قوت گرفت.

«جیمی اسمیت»، مامور سابق سازمان سیا، که در سال های پس از حمله آمریکا به افغانستان، در مناطق مرزی این کشور فعال بود، به واشنگتن پست گفت: اردنی ها در مورد گروه های شبه نظامی افراطی و فرهنگ سنی و شیعه تخصص بی نظیری دارند و به ویژه در بازجویی از زندانیان و تربیت جاسوس خبره هستند.

افغانستان از جمله مکان های همکاری اطلاعاتی اردن و آمریکاست. اردن علاوه بر این کشور، در یمن، لبنان و بسیاری از کشورهای خاورمیانه به آمریکا سرویس اطلاعاتی می دهد و ماموران این کشور (اردن) حتی به نیابت از سیا، افراد تحت تعقیب را زندانی و شکنجه می کنند.