آرشیو سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۱
اخبار اقتصادی
۴

تشکیل کمیته برای حل مشکلات بانکی بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی معتقد است که بخش خصوصی برداشت مناسبی از مصوبه ضمانت خانوادگی تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات ندارد، اظهار داشت: قرار شده کمیته ای متشکل از بانک مرکزی، مدیران بانکها و اتاق بازرگانی تشکیل شود و همه مسائل بانکی در فضای مناسب و مساعد مورد بررسی قرار گیرد.

یحیی آل اسحاق در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در خصوص حضور دیروز رئیس کل بانک مرکزی در اتاق ایران و موضوعات مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: این جلسه باحضور روسای اتاقهای شهرستان ها، مدیران عامل و مدیران بانک مرکزی در فضای بسیار مساعدی در خصوص بحث مصوبه اخیر بانک مرکزی برگزار و چگونگی وصول مطالبات، تسهیلات و نرخ تسهیلات و مشکلات بخش خصوصی تبیین شد.

وی افزود: در جمع بندی ماده 12 و 14 مصوبه اخیر هیئت دولت که براساس آن افرادی که می خواهند تسهیلات دریافت کنند باید ضمانت خانوادگی داشته باشند و این اجازه داده شود تا بدون مراجعه به دستگاه های قضایی به صورت علی الراس از حساب خانواده آنها برداشت شود، مباحثی مطرح شد و مسئولان بانک مرکزی معتقد بودند برداشت صحیحی از این مصوبه صورت نگرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این مصوبه توسط هیئت دولت تصویب شده و به بانک مرکزی ابلاغ شده است، اظهار داشت: بیش از 90 درصد سپرده موجود در بانکها متعلق به مردم و تنها 10 درصد از سپرده ها دولتی است در حالی که بیش از 50 درصد از تسهیلات بانکی به بخش دولتی داده شده است.

آل اسحاق گفت: باید ببینیم که این تسهیلات کجا رفته و به چه بخشی وام داده اند، چرا که 90 درصد از منابع بانکی به مردم تعلق دارد و حجم عظیمی از معوق بانکی نیز متعلق به دولت است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مصوبه ها با شعار حمایت از بخش خصوصی تصویب می شود ولی عملادر اجرا بخش خصوصی سهم ناچیزی دارد، اظهار داشت: حتی مدیران بخش دولتی برای گرفتن تسهیلات باید برگه ای را امضا کنند که در آن برگه ضمانت خانوادگی افراد برای برداشت ازحساب آنها قید شده است و در واقع این مصوبه هیچ استثنایی برای دولتی و یا خصوصی بودن ندارد.