آرشیو سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۱
اخبار اقتصادی
۴

نماینده مردم اراک:

سلامت برنج های وارداتی برای کمیسیون کشاورزی محرز نشد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در بازدید از دستاوردهای تحقیقات و آموزش کشاورزی گفت: در بررسی انجام شده کمیسیون، سالم بودن برنج های وارداتی هندی برای کمیسیون کشاورزی محرز نشد.

عباس رجایی در حاشیه بازدید خود از دستاورد تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برنج پوسا باسماتی با منشاء هندی به شماره 1121 که بر اساس بررسی کمیسیون کشاورزی، توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی و وزارت بهداشت انجام شده و ادعا کردند، این برنج ها در مورد هر نوع آلودگی به فلزهای سنگین مشکلی ندارد، بعد از بررسی کمیسیون این امر محرز نشد و سالم بودن برنج همچنان محل سوال است.

رئیس کمیسیون کشاورزی افزود: مقرر شد در بررسی دوباره آزمایش های جداگانه با کار گروه 4 نفره مرکب از وزارت جهاد کشاورزی، بازرگانی، بهداشت و سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی بر روی 100 نمونه برنج انجام شود، اما وقتی بررسی کردیم متوجه شدیم همه این انواع برنج فقط از خیابان مولوی تهران جمع آوری شده و مورد آزمایش قرار گرفته است.

رجایی افزود: کمیسیون خواستار این شد که علاوه بر برنج های موجود در بازار کشور، از انواع برنج موجود در انبار گمرکات نیز نمونه برداری و آزمایش شود و نتیجه مجددا به کمیسیون اعلام شود.

نماینده اراک، کمیجان و خنداب افزود: طبق بررسی انجام شده، این برنج ها صرفا از خیابان مولوی تهران تهیه شده و نه تنها کار گروه چهار نفره چهار دستگاه مختلف کار نکردند، بلکه صورت جلسات توسط دو نفر امضاء شده که هر کدام از آنها اعلام کردند، فقط نظر شخصی خود را گفته اند که این برنج ها آلوده به فلز سنگین آرسنیک نیست.

وی افزود: کمیسیون کشاورزی در صحن مجلس نیز اعلام کرد: سلامت برنج های کشاورزی با منشاء هندی برای کمیسیون کشاورزی احراز نشده، چون روش آزمون آن علمی نبوده و پیشنهاد کردیم دوباره یک کار گروهی از مجلس به گمرکات اعزام شود و فرآیند ترخیص کالارا بررسی کنند.

رجایی افزود: همچنین کمیسیون کشاورزی راسا اقدام به آزمون خاص برنج وارداتی می کند و اگر مجلس نیز به نظر کمیسیون کشاورزی در مورد عدم سلامت برنج های وارداتی رای دهد، قضیه از طریق ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس برای رسیدگی قضایی به قوه قضائیه ارجاع خواهد شد.