آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
صفحه آخر
۲۸

مفاهیم سه گانه در آثار نصرالله افجه ای

بنفشه نعمتی

گروه فرهنگ و هنر بررسی نشانه شناسی تابلوهای نصرالله افجه ای با سه مقوله زیبایی شناسی گره می خورد؛ الهام از قرآن و مفاهیم دینی، علاقه به دستمایه های فرهنگ ایرانی و عامل نوستالژی.

وی که در گفت وگویی با خبرنگار «ایران» درباره این سه مفهوم ساختاری بحث می کرد، از قرآن کریم به عنوان سرچشمه الهام بخش هنر ایرانی یاد کرد. به گفته وی، زیربنای ساختار جامعه ما براساس قرآن شکل گرفته و آنچه از شعر و عرفان برای ما یادگار مانده است، ریشه در کلام نور دارد. وی در همین زمینه می گوید: من شخصا تحت تاثیر قرآن و ادبیات عرفانی هستم و این تاثیر، بخش عمده ای از کارهایم را در بر می گیرد.

به گفته افجه ای، از دیگر محتوای تاثیرگذار بر آثار وی می توان به دستمایه های فرهنگ ایرانی اشاره داشت. همچنین رد پای خاطره و نوستالژی نیز در آثار این هنرمند معاصر ایرانی هویدا است. وی در این باره به خبرنگار «ایران» می گوید: از کودکی علاقه زیادی به نوشتن داشتم؛ هر کجا گچ یا زغالی به دستم می رسید، به نوشتن می پرداختم. جا و مکان آن زیاد مهم نبود؛ زمین، دیوار، تخته سیاه مدرسه و... جاهایی بود که روی آن خوشنویسی می کردم.

نصرالله افجه ای متولد 1312 تهران و صاحب سبکی خاص در هنر نقاشیخط است. وی تاکنون چندین نمایشگاه گسترده انفرادی را در ایران و سراسر جهان برپا کرده است. گفت وگوی مشروح نصرالله افجه ای با روزنامه ایران را طی روزهای آینده در صفحات لایی خواهید خواند.