آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
بین الملل
۲۷

همزمان با گسترش دامنه جنگ در شمال این کشور صورت گرفت

اعتصاب گسترده مخالفان دولت در جنوب یمن

گروه بین الملل در حالی که شمال یمن صحنه بزرگترین رویارویی میان عربستان و ارتش یمن با الحوثی ها است ساکنان شهرهای جنوبی این کشور نیز در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه دولت اعتصاب کردند.

شاهدان گفتند ساکنان استان های ضالع لحج شبوه و ابین در جنوب یمن در اعتصاب به سر می برند و همه فروشگاه ها تعطیل و شبکه حمل ونقل عمومی متوقف شده است.

عبدالمطیری یکی از رهبران جنبش جدایی طلب در جنوب یمن گفت: این اعتصاب در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه دولت مرکزی برگزار شد و آرام و مسالمت آمیز بود.

وی افزود: این اعتصاب پاسخ عملی به کسانی است که سعی دارند جنبش ما را به شبکه القاعده ارتباط دهند.

شورای موسوم به انقلاب آرام جنوب نیز در بیانیه ای اعلام کرد: این اعتصاب در واکنش به حملات مکرر دولت مرکزی صورت گرفت. پلیس یمن هفته گذشته صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه الایام یکی از روزنامه های مهم در جنوب این کشور را پس از درگیری های خونین میان پلیس و محافظان بازداشت کرد.

جنوب یمن در چند ماه گذشته ناآرام بوده است. مردم این منطقه نسبت به سیاست های تبعیض آمیز دولت صنعا اعتراض دارند که به دنبال مخالفت نظام حاکم یمن با این مطالبات، تاکنون ده ها نفر جان خود را از دست داده اند.

حمله مبارزان یمن به پایگاه توپخانه ای سعودی ها

تازه ترین خبرها از شمال یمن حاکی است که با افزایش حملات سعودی ها به این منطقه، شیعیان الحوثی پایگاه توپخانه ای الخوبه عربستان را موشک باران کردند.

شبکه صعده آنلاین افزود: هواپیماهای سعودی 24 بار مناطق مختلف در استان صعده را بمباران و بیش از 1370 موشک و توپ به نوار مرزی شلیک کردند.

به گزارش صعده آنلاین، نیروهای الحوثی همچنین یک تانک سعودی را زمانی که تلاش می کرد به یکی از روستاهای مجاور منطقه الجابری پیشروی کند، منهدم کردند.

این درحالی است که رئیس جمهور یمن بار دیگر بر گفت وگوی ملی فراگیر با تمامی گروه ها تاکید کرده ولی در عین حال شرط گفت وگو با آنها را خلع سلاح دانست.

«علی عبدالله صالح» در گفت وگوی تلویزیونی گفت که در صورتی که حوثی ها سلاح خود را کنار بگذارند امکان مشارکت آنان در گفت وگو وجود دارد.

وی در ادامه افزود: کشورش در آن واحد با چالش های زیادی روبه روست که از جمله آن تشکیلات القاعده، حوثی ها در صعده، جدایی طلبان جنوب و اوضاع اقتصادی است.