آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
اندیشه
۱۲

از دوران باستان تا دوران معاصر

تاریخ اندیشه سیاسی

کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی: از دوران باستان تا دوران معاصر» اثر بروس هداک از سوی انتشارات ویلی و بلک ول منتشر شد.

به گزارش مهر، این کتاب سیر تکوین جامعه، دولت و حکومت را از دوران باستان تا عصر حاضر مورد بررسی و توجه قرار داده است.

از نکات قابل توجه کتاب بررسی زمینه ها و بسترهایی است که تفکر در آن شکل گرفته است.

به عبارت دیگر این اثر علاوه بر اینکه، خود تفکر فیلسوف را مورد بررسی قرار داده، بسترها و زمینه های فکری دوران فیلسوف را نیز بررسی کرده است.

این مسئله مخاطب را قادر می سازد تا بتواند میان اندیشه های فیلسوفان و مکاتب اندیشه سیاسی ارتباط برقرار کند. او در این اثر به بررسی ساختارهایی در اندیشه سیاسی می پردازد که قوت آن تا زمان حاضر باقی است.

این اثر علاوه بر اینکه مربوط به حوزه اندیشه سیاسی است به فلسفه سیاسی نیز می پردازد. اهمیت این موضوع برای نویسنده این بوده که صرف بررسی تاثیر شرایط بر فیلسوف مورد نظر نباشد و فلسفه او که فراتر از شرایط زمانی است نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

نویسنده در این کتاب به بررسی فیلسوفان سیاسی ای پرداخته است که تاثیر بسزایی در اندیشه سیاسی داشته اند. او آثار و اندیشه های سیاسی فیلسوفانی چون افلاطون، ارسطو، آکوئیناس، آگوستین، ماکیاول، گروسیوس، لاک، اسپینوزا و منتسکیو را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

وی همچنین اندیشه سیاسی فیلسوفانی چون هیوم، کانت، روسو، برک، هگل، مارکس، میل، لنین، اشمیت، نیچه، فوکو، اکشات و رالز را نیز از نظر دور نداشته است.

نویسنده کتاب، بروس هداک، استاد اندیشه سیاسی و اجتماعی در مدرسه مطالعات اروپایی است.

نویسنده دو دوره را در کتاب خود ترسیم کرده که یکی عصر ایدئولوژی ها و دیگری عصر غیر ایدئولوژی ها است. او در عصر غیر ایدئولوژی موضوعات مطرح در اندیشه سیاسی از جمله طبیعت و قرارداد، قانون، شهرهای ابتدایی، دولت، حقوق، روشنگری و انقلاب را مورد بررسی قرار داده است.

مولف در دوره ای که آن را عصر ایدئولوژی ها نامیده به بررسی مکاتب مطرح در فلسفه سیاسی می پردازد.

لیبرالیسم، محافظه کاری، ملی گرایی، سوسیالیسم، کمونیسم، فاشیسم، لیبرال دموکراسی و سیاست جهانی مکاتبی هستند که نویسنده آنها را بررسی کرده است.