آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
قاب کوچک
۱۶

پس انداز

روزمرگی و انجام کارهای تکراری و یکنواخت در روز یکی از عوامل مهم احساس نارضایتی در زندگی است. کافی است تنها به مدت یک هفته، فهرستی از کارها و وظایفی که در طول روز انجام می شود را لیست کنید.

پس از آن متوجه خواهید شد بسیاری از اشتباهات و اعمالی که باعث استرس می شود هر روز تکرار می شوند. برای برخی از افراد تکرار اشتباهات و پیروی از الگوهای غلط عادی می شود. این در حالی است که یکی از مهمترین گام ها برای دستیابی به خوشبختی متفاوت ساختن روزها و تغییر سبک زندگی است.

***

کنترل احساسات و سبک مهارت به کارگیری مناسب احساسات، خشم، بخشش، فداکاری و... از دیگر روش های شاد زیستن است. بسیاری از افراد قدرت غلبه بر خشم و عصبانیت خود را در مواقع استرس زا نداشته و معمولا از عمل خود پشیمان می شوند. اگرچه صفاتی مانند انساندوستی، فداکاری و ایثار از ویژگی های مثبت به حساب می آیند، اما باید توجه داشت گاهی اوقات محبت یک طرفه یا زیاده روی در ابراز صفات مثبت نیز باعث بروز احساس نارضایتی در زندگی می شود.

پس انداز و حسابگرانه خرج کردن از دیگر روش های شاد زیستن است. در واقع پس انداز نوعی آینده نگری است. تنها با پس انداز پنج درصد از حقوق ماهیانه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و احساس رضایتمندی بیشتر می شود.