آرشیو دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸، شماره ۴۴۰۸
اجتماعی
۴

پیشنهادهایی در باره یک طرح

پیشنهاد دودره کردن کلاس های مدارس کشور از طرف رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس از جهات مختلف قابل تامل است و به نظر می رسد دانش آموزان بویژه آنهایی که علاقه مندی خاصی به کلاس های دودره دارند، از این پیشنهاد سازنده استقبال خواهند کرد.به هر حال تقارن زمانی این پیشنهاد با نباریدن برف به عنوان مهم ترین عامل دودره کردن کلاس ها در زمستان قابل بررسی و واکاوی است.

پیشنهادهای زیر برای دودره کردن بیشتر ارائه می شود:

پیشنهاد می شود این هفته در مدارس کشور موضوع انشا از «زمستان را تعریف کنید» به «دوست دارید در آینده کلاس هایتان دودره شود یا نه» تغییر پیدا کند، ضمن این که برای تقویت صرف افعال می توان از سرمشق «من دودره می کنم، تو دودره می کنی، او دودره می کند، ما دودره می کنیم، شما دودره می کنید، ایشان دودره می کنند» استفاده شود. شاعر می فرماید «ای شکم دودره باز به نانی بساز / تا نکنی پشت به خدمت دوتا» که منظور از «دوتا» یعنی دو دودره باز که به خاطر سهولت در خوانش دو تا نگاشته شده است. معمولا کلاس های درس دانشگاه ها در فصول مختلف سال دودره هستند، با این وجود اگر در گوشه، کنار دانشگاهی مانده باشد که دودره نباشد، ظرف

48 ساعت شناسایی و در اسرع وقت دودره شود. نگارنده خبر موثقی از دودره کردن یا دودره شدن مهد کودک ها و پیش دبستانی های کشور ندارد، با این وجود در صورت لزوم و با درنظر گرفتن تبعات این کار مهدکودک ها هم در اسرع وقت دودره شوند. با توجه به تولید مازاد بر نیاز «در» در ادارات به جای «دودره کردن» سعی شود از حجم، ابعاد و میزان درها در ادارات کاسته و درهای مازاد به مدارس و مهدکودک ها منتقل شود.