آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
اخبار کشور
۲

فتوای آیت الله مکارم شیرازی: تماس گرفتن با رسانه های بیگانه شرعا جایز نیست

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید در باب رجوع به سایت های معاند و بیگانه، گفت: برقراری ارتباط با آنها شرعا جایز نیست.

به گزارش خبرگزاری رسا این مرجع تقلید در پاسخ به سوالات شرعی برنامه زمزم احکام رادیو معارف همچنین درباره حکم نگاه کردن به سایت های بیگانه، گفته است: نگاه کردن به سایت های معاند، مخرب و رسانه های بیگانه به مصلحت مردم نیست.

متن این دو استفتا و پاسخ آیت الله مکارم شیرازی بدین شرح است:

سوال 1-درباره یک موضوع مثلاسیاسی و یا اجتماعی می توان به ماهواره ها و سایت های خبری که بیگانگان دارند، نگاه کرد و اطلاعات آنها را بدست آورد؟

جواب: سایت های خبری بیگانگان آنهایی که خیلی بخواهند درست عمل کنند گزینشی عمل می کنند. یعنی هرچه به ضرر باشد می گویند و هرچه منفعت باشد نمی گویند و غالبا هم تحریف می کنند و گاهی اصلاجعل و دروغ در آن است، نگاه کردن به آنها باعث انحراف فکر می شود و سبب می شود انسان وسوسه شود. نگاه کردن به آنها به مصلحت مردم نیست. بله افرادی هستند در سازمان های اطلاعاتی، انتظامی و وکلای مجلس و امثال این ها می خواهند قضاوت آنها را ببینند و براساس آنها بتوانند تدبیر امور مملکت کنند برای آنها اشکالی ندارد برای توده مردم مسلما اشکال دارد.

سوال 2- ما اگر بخواهیم با رسانه های بیگانه ارتباط برقرار کنیم با توجه به اوضاع کشور به آنها اطلاعات بدهیم، از طریق پیام ایمیل سایت یا ماهواره، اطلاعات جاری کشور را بدهیم حکم شرعی آن چیست؟

جواب: مسلما با توجه به اینکه سایت های بیگانه کارشان شیطنت و ایجاد نفاق در بین مردم و متزلزل ساختن پایه های نظام جمهوری اسلامی و حتی متزلزل ساختن استقلال مملکت و آرامش مردم است، بنابراین تماس گرفتن با آنها و از این قبیل، کمک به ظلم و ستم به هموطنان و شرعا و قطعا جایز نیست.