آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۵۹
اخبار اقتصادی
۴

ورود سالانه 19 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه قاچاق به کشور

معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در راستای سیاست های مدیریت واردات در وزارت بازرگانی از پنج هزار و 500 قلم کالای وارداتی، 220 قلم کالااز لیست حذف شده است.

حمیدرضا صافدل گفت: براساس بازنگری در محصولات وارداتی که در دولت صورت گرفت با تاکید بر ورود کالاهای با کیفیت در گروه های کالایی، برخی از اقلام کالایی حذف شدند و به این ترتیب میزان واردات کشور پنج میلیارد دلار طی 9 ماه امسال کاهش یافت.

وی همچنین گفت: در 9 ماه سال جاری 37 میلیارد دلار واردات به کشور صورت گرفت که در مقایسه با سال قبل با واردات 42 میلیارد دلار، 13 درصد کاهش را نشان می دهد.

به گفته صافدل از مجموع واردات 10 قلم کالای اولیه شامل شمش فولاد، کنجاله سویا، ذرت، گندم و بنزین با ارزشی معادل هفت میلیارد دلار، 20 درصد از کل واردات را شامل شده است.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: در طول 9 ماه امسال تراز تجاری کشور با احتساب صادرات میعانات گازی مثبت بوده است.

به گفته وی، تراز تجاری کشور بدون احتساب میعانات نیز با 22 درصد رشد در روند بهبود همراه شده است.وی با اشاره به نسبت مناسب واردات و صادرات گفت: براساس آمار در سال جاری بیش از نیمی از ارز مورد نیاز برای واردات از محل درآمد حاصل از صادرات تامین شده است.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران همچنین رشد ارزش صادرات را در 9 ماه امسال چهار درصد عنوان کرد.