آرشیو پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۷۶۵
فرهنگ و هنر
۱۶

رئیس موزه ملی ایران باستان خبر داد:ساماندهی اشیای مخازن موزه ملی ایران

گروه فرهنگ و هنر: اشیای تاریخی فرهنگی قرارگرفته در مخزن و ویترین های موزه ملی ایران در قالب دو پروژه اشیای ثبت شده و ثبت نشده در فهرست آثار ملی در دست ساماندهی هستند.

مدیر موزه ملی ایران با بیان این مطلب به ایسنا گفت: ساماندهی اشیای تاریخی - فرهنگی قرار گرفته در موزه و مخازن آن، یکی از دغدغه های اصلی موزه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.

محمدرضا مهر اندیش با این اشاره که ساماندهی اشیای موزه در قالب شبکه جامع رهگیری اموال فرهنگی تاریخی کشور انجام می شود، افزود: این شبکه با بهره گیری از دانش و فناوری روز دنیا و همکاری بخش انفورماتیک سازمان کلید خورد و موزه ملی ایران به عنوان پایلوت این پروژه انتخاب شد.

وی با بیان این که حدود 100هزار شیء ثبت شده در موزه ملی ایران تاکنون دارای شناسنامه دیجیتالی شده اند، هدف از ساماندهی و شناسنامه دار کردن اشیای ثبت شده در موزه ملی ایران را دسترسی آسان تر پژوهشگران به اطلاعات موجود درباره این اشیا دانست.

مدیر موزه ملی ایران در توضیح پروژه ساماندهی اشیای ثبت نشده در فهرست آثار ملی که در مخازن موزه ملی ایران قرار دارند، اظهار کرد: در اسفند ماه 1386 کارگروه سامان دهی اشیای ثبت نشده موزه ملی ایران با هدف بررسی، طبقه بندی و ثبت اولیه این آثار تشکیل شد.

به گفته وی، در بررسی های نخستین، حدود 1600 کارتن شیء از انبارهای موزه به دست آمدند که ساماندهی نشده بودند و در شرایط مطلوبی هم نبودند.