آرشیو پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۷۶۵
سلامت
۵

بچه دار شدن فشار خون را پایین می آورد

گروه سلامت: محققان دانشگاه های بریکهام یانگ و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ادعا کرده اند که بچه دار شدن سبب پایین آمدن فشار خون می شود.

به گزارش ایسنا، محققان در این پژوهش روی 198 زن و مرد متاهل در گروه های سنی 20 تا 68 سال طی یک دوره 24 ساعته مطالعه کرده اند. حدود 70 درصد این زوج ها، فرزندانی در گروه های سنی متفاوت داشتند. این پژوهشگران با انتشار گزارشی در نشریه سالانه های طب رفتاری خاطرنشان کردند: زوج هایی که صاحب فرزند بودند میزان فشار خونشان 5/4 درجه پایین تر از زوج های بدون فرزند در فشار خون سیستولیک و 3 درجه کمتر در فشار خون دیاستولیک بود.

دکتر جولیان هولت لونستاد، روانشناس دانشگاه بیرکهام یانگ در مصاحبه ای در روزنامه یو. اس. ای تودی خاطرنشان کرد: زنان در این ارتباط بیشترین تاثیر را می پذیرند؛ به طوری که زنانی که صاحب فرزند هستند کمترین سطح فشار خون و زنان بدون فرزند، بالاترین میزان فشار خون را داشتند. گفته می شود در این پژوهش متغیرهای دیگری از قبیل سن، توده بدنی، ورزش و سیگار نیز در نظر گرفته شدند. این یافته و مطالعات دیگر نشان می دهد که والدین به لحاظ پزشکی از احساس عزت نفس ناشی از مراقبت و رسیدگی به دیگران نفع می برند.