آرشیو شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۶۶
اخبار کشور
۱۴

صدای آمریکا خبر داد درخواست سناتورهای آمریکایی برای کمک 45 میلیون دلاری به آشوبگران ایران

صدای آمریکا اعلام کرد اعضای سنای آمریکا در نامه ای به وزیر خارجه این کشور خواهان تسریع اعطای کمک های تصویب شده به مخالفان در ایران شدند.

بخش فارسی تلویزیون صدای آمریکا طی گزارشی اعلام کرد: سه دموکرات و دو جمهوری خواه سنای ایالات متحده در نامه ای به هیلاری کلینتون از او خواستند تا 45 میلیون دلاری که طی دو سال گذشته از سوی کنگره برای گسترش آزادی اینترنتی تخصیص یافته و خرج نشده است، به سرعت مورد استفاده قرار گیرد.

براساس این گزارش سناتورهای جمهوری خواه «سام براون بک و جان کای» و سناتورهای دموکرات «رابرت کیسی، الن اسپکتر و تد کافمن»، از وزارت خارجه نسبت به وضع محدودیت هایی برای تخصیص این منابع مالی به موسسات تولیدکننده مفیدترین نرم افزارهای عبور از سانسور اینترنتی شکایت کردند.

سناتور کیسی در سخنرانی کنگره تاکید کرد: ما در یاری رساندن به معترضان ایرانی در حرکتشان به سوی عدالت، آزادی و دموکراسی، بیش از این برای خود وظیفه قائلیم.

گزارشگر صدای آمریکا افزود: در نامه اعضای سنا خطاب به وزیر خارجه آمده است که ما از تعهد شما نسبت به آزادی اینترنت آگاه هستیم.

این شبکه تلویزیونی اضافه کرد: 5 سناتور آمریکایی بر اهمیت قدرت بخشیدن به معترضان از طریق به کارگیری توئیتر و فیس بوک برای ساماندهی به جنبش های سیاسی تاکید کردند و گفتند تحولات اخیر در ایران موید فوریت نیاز به عمل است.

کنگره آمریکا در سال 2008 و 2009، 15 میلیون دلار برای آزادی اینترنت در سراسر جهان تخصیص داده بود که قانون گذاران 30 میلیون دلار دیگر در قانون مقابله با سانسور در ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا به عنوان بخشی از لایحه اختیارات بودجه سال 2010 به امضاء رسید، تخصیص دادند.

این 5 سناتور از وزیر خارجه می خواهند این بودجه را برای نهایت تاثیرگذاری در شرایط فعلی ایران حداکثر طی 30 تا 45 روز به موسسات فعال اعطاء کنند.

سناتورهای آمریکایی در پایان نامه شان به وزیر خارجه می نویسند: سراسر جهان به دقت ما را زیر نظر دارند تا ببینند آیا حمایت لفظی آمریکا با اقدام سریع قاطع و موثر ما توام خواهد بود یا خیر؟