آرشیو یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۰۰۱
مسکن و عمران
۷
خبر

کپی چینی ها از تجربه ایرانی «کنترل قیمت مسکن»

بانک های چین پرداخت تسهیلات خرید مسکن را محدود می کنند

گروه مسکن- دولت چین به دنبال افزایش قیمت مسکن در شهرهای بزرگ این کشور، برنامه ممنوعیت پرداخت تسهیلات خرید مسکن را در دستور کار قرار داده است.

در چین معادل 80 تا 90 درصد ارزش ملک، وام خرید مسکن پرداخت می شود که توسعه این سیاست بانکی در سال های اخیر به موازات افزایش تقاضا از جانب جوانان چینی برای صاحب خانه شدن باعث تحریک کاذب قیمت مسکن و رشد نگران کننده ارزش ملک در کشور چین شده است.

اکنون مقامات اقتصادی چین تصمیم گرفته اند، برای جلوگیری از حباب قیمت مسکن، جلوی وام خرید را بگیرند.

این سیاست از دو سال پیش در ایران به اجرا گذاشته شد و کاهش توان مالی خریداران مسکن از طریق ممنوعیت در پرداخت وام خرید باعث شد قیمت مسکن ثابت و سپس کاهش پیدا کند.

در حال حاضر بانک های ایران اجازه اعطای هیچ گونه تسهیلات خرید مسکن را ندارند.

در چین نیز روز گذشته، رییس کمیسیون نظارت بر سیستم بانکی این کشور از نظارت و اعمال محدودیت در اعطای تسهیلات بانکی خبر داده و اظهار امیدواری کرده اجرای این سیاست بتواند از حباب در بخش مسکن جلوگیری کند.

رییس کمیسیون نظارت بر سیستم بانکی چین تاکید کرد، این کشور به منظور جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن و بازار سهام، نظارت بیشتری بر بانک ها خواهد داشت و میزان اعطای تسهیلات مالی سیستم بانکی را محدود خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از خبرگزاری فرانسه، لیومینگ کانگ تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن و رشد شاخص سهام تا حدی نگران کننده است.