آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
دانش
۵

نمایشگر آلودگی کل بدن ساخته شد

دستگاه نمایشگر آلودگی رادیو اکتیو کل بدن Whole body contamination monitorبرای اولین بار به دست متخصصان و پژوهشگران توانمند پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ایران ساخته شد.

علی شیرزادیان سخنگو و مدیر کل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این موضوع گفت: هدف از ساخت این دستگاه افزایش ایمنی در سایت هایی است که با مواد هسته ای کار می کنند و این دستگاه می تواند آلودگی افرادی را که با مواد پرتوزا سر و کار دارند با حساسیت و قابلیت بالااندازه گیری نماید. شیرزادیان خاطرنشان کرد: این پروژه در همه سطوح طراحی، اجرا، تست و نرم افزاری ظرف مدت شش ماه به نتیجه رسیده است و جمعا 8 تن از متخصصین الکترونیک، مکانیک و فنی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان بر روی دستگاه کار کرده اند.

شیرزادیان در ادامه اظهار داشت: دستگاه به گونه ای ساخته شده است که می توان آن را برای نمایش آلفا یا آلفا و بتا تنظیم کرد.

شیرزادیان گفت: سیستم الکترونیکی نمایشگر به صورت ماژولی طراحی شده است بطوری که اگر بخشی از آن از کار بیفتد، می توان فقط همان قسمت را تعویض نمود. همچنین کلیه تنظیمات مربوط به ولتاژ بالا، ورودی و خروجی ها و کارت های الکترونیک آن از طریق نرم افزار سیستم تنظیم و کنترل می شود و با تنظیم نرم افزاری در صورت بروز مشکل، این دستگاه می تواند به صورت خودکار خاموش شود و یا هشدار لازم را بدهد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: از دیگر قابلیت های ارزشمند دستگاه نمایشگر آلودگی کل بدن توانایی ایجاد بانک اطلاعاتی نرم افزاری جهت افراد استفاده کننده از دستگاه است که به صورت آی.دی کارت یا با کد پرسنلی قابلیت ثبت و ذخیره سازی نتایج میزان آلودگی پرسنل را دارا است.

شیرزادیان گفت: آشکارساز این دستگاه از نوع آشکارساز تناسبی سطح گسترده است که قابلیت استفاده در کلیه دستگاه های نمایشگر آلودگی هسته ای را دارد. این آشکارساز در دو نوع «جریان گاز» که برای نمایشگر آلودگی کل بدن کاربرد دارد و نوع «بسته» که برای آشکارساز دستی به کار می رود، طراحی شده است. همچنین در این دستگاه از گاز آرگونCO2 استفاده شده است در حالی که می توان از گازهای P-10 یا بوتان نیز استفاده کرد.