آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
گزارش زندگی
۱۴

گروه جامعه شناس

دکتر سیدحسن حسینی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه

دکتر کاظم قجاوند، جامعه شناس و مدرس دانشگاه

دکتر رستگار خالد، جامعه شناس و استاد دانشگاه شاهد

دکتر شهلاباقری، جامعه شناس و استاد دانشگاه تربیت معلم

سوالات خود را هر هفته چهار شنبه ساعت 11 تا 12 یا 16 تا 17 با تلفن 88757758 با مشاوران درمیان بگذارید و پاسخ ها را در روز دوشنبه در همین صفحه بخوانید.

ش از مشهد: چند ماهی است که با دختری با اطلاع از دوستی های او با یکی از دوستانم، ازدواج کرده ام اما هر کاری می کنم، نمی توانم گذشته او را فراموش کنم و با او بداخلاقی می کنم. برای رهایی از این مشکل، مرا راهنمایی کنید.

دکتر کاظم قجاوند: جامعه شناسان و روانشناسان در این مورد هم عقیده اند که فرد قبل از ازدواج باید معیارهای انتخاب همسر خود را به طور کاملا شفاف برای خود معین و آنها را اولویت بندی کند.

برای یک مرد یا یک زن ممکن است درآمد، چهره، تحصیلات، نجابت و پاکدامنی در اولویت باشد.

با پیروی از اولویت بندی و صداقت در مطرح کردن انتظارات و دوری از توجه به احساسات ناپایدار و زودگذر، دیگر احتمال بروز این مشکلات وجود ندارد.

در این شرایط که نوعی بی اعتمادی ایجاد شده، بهترین کار، گفت وگوی منطقی است که در یک محیط امن، مطمئن و صادقانه صورت گیرد یا به یک مرکز مشاوره مراجعه کنند. با مطرح کردن انتظارات و توضیح رفتارهای خود، بسیاری از سوءتفاهم ها برطرف می شود.

توصیه ما به این آقا این است که با خوش بینی و اعتماد به همسرش نگاه کند و با افزایش دینداری و تجسس نکردن در روابط گذشته همسرش، این بی اعتمادی را حل کند و همسرشان نیز می توانند با رفتارهای اعتمادساز و جلوگیری از رفتارهایی که در او ایجاد بی اعتمادی می کند، به صمیمیت روابط شان کمک کند.

در صورتی که این زوج صاحب فرزند هستند، از مطرح کردن مشکلات خود در مقابل او پرهیز کنند چرا که مطرح شدن بی اعتمادی والدین هم برای او یک شرایط شکننده ایجاد می کند.