آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
بین الملل
۲۷

عراقی ها مانع تبرئه بلک واتر شدند

گروه بین الملل – در شرایطی که همه گزارش ها درباره سفر اضطراری جوزف بایدن معاون رئیس جمهوری امریکا حاکی از این بود که وی فقط با هدف بازگرداندن بعثی ها به صحنه انتخابات راهی عراق شده است، دیروز ناگهان رسانه های بغداد گزارش دادند که پرونده شرکت امریکایی متهم به جنایات جنگی (بلک واتر) در عراق یکی از محورهای عمده مذاکرات معاون او با سران بغداد بوده است.

در پی اعتراض گسترده مردم و شخصیت های سیاسی عراق به حکم یک دادگاه امریکایی در تبرئه ماموران شرکت «بلک واتر» درخصوص قتل غیرنظامیان عراقی در سال 2007 میلادی، دولت امریکا از موضع گذشته خود عقب نشینی کرد.

به گزارش خبرگزاری ها «جوزف بایدن» در کنفرانسی خبری با نخست وزیر عراق بر لزوم پیگیری و تجدید نظر در حکم متهمان شرکت «بلک واتر» تاکید کرد و گفت: دولت امریکا قصد دارد هفته آینده در مورد تصمیم این قاضی درخواست تجدیدنظر کند.

پیش از این مقامات دولت امریکا در زمان اعلام حکم تبرئه شدن متهمان شرکت «بلک واتر» هیچ واکنشی نسبت به این امر از خود نشان نداده بودند.

پنج کارمند موسسه امنیتی بلک واتر متهم هستند که در حادثه ای در میدان نسور در بغداد در سپتامبر 2007 به روی مردم عادی آتش گشوده و 14 غیرنظامی را به قتل رساندند، موسسه بلک واتر از آن زمان این حادثه را یک دفاع قانونی عنوان کرده بود.

این در حالی است که مقام های عراقی می گویند 17 نفر در این حادثه کشته شدند. برخی از منابع نیز از دریافت رشوه هنگفت مالی در پس پرده این اقدام قاضی دادگاه فدرال امریکا خبر داده اند.