آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۰
صفحه آخر
۲۸

رحمانیان تاریخ معاصر را منتشر می کند

زینب بردبار

فرهنگ و هنر داریوش رحمانیان کتاب مفصلی به نام «تاریخ تحولات ایران از انقراض قاجاریه تا کودتای 28 مرداد» را به «سمت» سپرد.

این اثر در 600 صفحه با مسئله به تعلیق درآمدن مشروطیت و ظهور رضاخان آغاز می شود. این که او چطور در قامت یک دیکتاتور به میدان آمد و در طول 16 سال چه کرد. تخت قاپو کردن ایلات، کشف حجاب و ابعاد گوناگون اجتماعی و اقتصادی آن دوره مورد بررسی قرار گرفته اند. جنگ دوم، اشغال ایران، دولت و مجالس، بحران های آذربایجان و کردستان و ملی شدن نفت همه جزو مسائلی است که این بار با رویکردی بیشتر فرهنگی و اجتماعی دیده شده اند. رحمانیان در این باره به «ایران» گفت: «سعی کردم کتابی ارائه دهم تا دانشجویان گمان نکنند تاریخ معاصر چیزی جز کشمکش های سیاسی نبوده و جریان های فرهنگی و اجتماعی را نیز در نظر داشته باشند. در این اثر ادبیات، سینما و معماری نیز از نظر گذشته و همه تلاش ام را به کار بستم تا جانب انصاف و منطق علمی رعایت شود.» او همچنین تصحیح چند اثر دیگر را در دست دارد که از میان آنها می توان به سفرنامه ای در دوران فتحعلی شاه قاجار با عنوان «سفرنامه سلطان الواعظین» اشاره کرد. این سفرنامه شرح مسافرت شخصی در آن زمان به هند است که رویاروی ایرانیان با دنیای جدید را نشان می دهد. در کنار اینها ترجمه کتابی درباره سید جمال از «نیکی کدی» با عنوان «سید جمال الدین افغان». از سوی دیگر یک زندگینامه سیاسی نیز روی میز کار رحمانی قرار دارد. هم اکنون وی در حال نوشتن تعلیقات، ملاحظات و انتقاداتی بر ترجمه است تا آن را تبدیل به کتابی سودمند برای خواننده ایرانی کند.

گفتنی است رحمانیان 3 سال پیش کتابی درباره مشروطه به انتشارات «کانون اندیشه جوان» وابسته به «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» سپرده است که هنوز در نوبت چاپ قرار دارد و ظاهرا برای پی بردن به سرنوشت آن باید کمی صبر کرد.