آرشیو چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۷۷۰
جهان
۶

کوتاه از جهان

محورهای نشست لندن

جام جم آنلاین: نخست وزیر انگلیس محورهای نشست لندن پیرامون حل مسائل افغانستان را بر شمرد.

به گزارش رویترز، گوردون براون در یک کنفرانس خبری گفت: نشست افغانستان به بحث درباره برنامه های اعزام نیرو و همچنین پروژه های آموزش سربازان و پلیس افغان اختصاص خواهد داشت. کنفرانس لندن قرار است از 27 ژانویه برای بررسی مسائل افغانستان برگزار شود.

سارکوزی: به افغانستان نیرو اعزام نمی کنم

جام جم آنلاین: رئیس جمهور فرانسه چند روز قبل از برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن، گفت: فرانسه دیگر سرباز به افغانستان اعزام نخواهد کرد.

نیکلاسارکوزی رئیسجمهور فرانسه، در مصاحبه تلویزیونی با شبکه 1TF فرانسه اظهار کرد: من یک سال و نیم قبل گفتم که دیگر سرباز بیشتری از سوی فرانسه به افغانستان اعزام نخواهد شد و سعی دارم که روی تعهد و قول خود بایستم.

نوری المالکی: نسل کشی پایان یافت

جام جم آنلاین: نخست وزیر عراق در بیانیه ای تصریح کرد که اعدام علی شیمیایی به دوران سیاه نسل کشی در عراق پایان داد.

به گزارش خبرگزاری کویت، دفتر نخست وزیری عراق ساعاتی پس از اجرای حکم اعدام علی الحسن المجید پسرعموی صدام دیکتاتور سابق عراق اعلام کرد: حکم بقیه محکومان رژیم دیکتاتوری صدام در پی فرمان حکومتی شورای ریاست جمهوری عراق اجرا خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: مسوولان اجرایی [احکام] به وظایف خود برای احقاق حقوق مظلومان و برپایی عدالت عمل می کنند و هر گونه تساهل یا استثنا قائل شدن در اجرای حکم محکومان خوار شمردن خون افراد بیگناه محسوب می شود.

بازنگری حضور نظامی آمریکا در ژاپن

جام جم آنلاین: یوکیو هاتویاما نخست وزیر ژاپن از تصمیم توکیو برای بررسی و بازنگری حضور نظامی آمریکا در این کشور خبر داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پس از انتخابات شهرداری در شهر ناگو در اوکیناوا و پیروزی یک فرد مخالف حضور نظامی آمریکا در این جزیره، یوکیو هاتویاما گفت که تصمیم دارد تا توافقنامه نظامی کشورش با آمریکا را در رابطه با انتقال نیروها به مکانی دیگر مورد بررسی قرار دهد.