آرشیو پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۳
دانش
۵

ساخت نانوذرات ویژه عروق قلبی با ابداع محقق ایرانی دانشگاه هاروارد

دکتر امید فرخزاد پزشک ایرانی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد با همکاری محققان موسسه ام آی تی در پروژه ای ویژه موفق به ساخت نانو ذرات ویژه ای شده است که دیواره رگ های قلبی را نشانه گرفته و در صورت نیاز به آنها دارو وارد می کند.

امید فرخزاد پزشک ایرانی دانشکده پزشکی هاروارد با همکاری محققان موسسه ام آی تی نوعی از نانو ذرات را طراحی کرده است که دیواره رگ های قلب را مورد هدف قرار داده و با دستور پزشک در زمان های تعیین شده مقادیر کوچکی دارو وارد قلب می کنند تا به سرعت در جریان خون و در سرتاسر بدن منتشر شود.

پروفسور امید فرخزاد در رابطه با این ابداع جدید می گوید: گسترش نانوتکنولوژی می تواند در شیوه های درمانی رایج برای بازکردن رگ های قلبی تاثیر ویژه ای داشته باشد با این تفاوت که نیاز به تجهیزات و جراحی را از بین خواهد برد و قدمی بزرگ و رو به جلو در صنعت پزشکی به شمار می رود. این ابداع نمونه دیگری از تاثیرگذاری بالای فناوری نانو بر روی علم پزشکی است.

به گفته وی با کمک این فناوری می توان فناوری های درمانی را ارائه کرد که هدف برای آن تعیین شده باشد و بتواند براساس برنامه ارائه شده داروهای خود را به بخش های مختلف و تعیین شده بدن وارد کند.