آرشیو پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۴۴۲۳
ایران زمین
۲۳

طرح های فاقد مجوز زیست محیطی در گلستان اعلام شد

نغمه عقیلی

گرگان- جاده خوش ییلاق به آزادشهر، مسیر جاده آزادشهر به مینودشت، جاده پارک ملی، جاده ابر و طرح توسعه فرودگاه گرگان طرح هایی هستند که از سوی سازمان محیط زیست مجوز دریافت نکرده اند.

مهران جهانشاهی معاون انسانی محیط زیست استان گلستان با بیان این مطلب افزود: جاده خوش ییلاق به آزادشهر، مسیر جاده آزادشهر به مینودشت از طرح های مصوبه هیات دولت بوده اما مطالعات ارزیابی آن انجام نگرفته است. وی ادامه داد: کار مطالعاتی و ارزیابی راه آهن گرگان به ترکمنستان و راه آهن گرگان به مشهد در دست انجام است و از آنجایی که راه آهن مشهد به جنگل های دست کاشت برخورد می کند اگر بتوان مسیر را دور زد آنجا نیز دست نخورده باقی خواهد ماند.

جهانشاهی اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی، شهرک صنعتی 500 هکتاری اترک، توسعه شهرک صنعتی آق قلاو گنبدکاووس از طرح هایی است که مطالعات زیست محیطی آن از مطالبات سازمان محیط زیست است. به گفته وی، فاضلاب منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی اترک در صورت آغاز به ساخت باید به صورت آنلاین و ماهواره ای کنترل شود و آب مناسب بازیافت شده این مناطق برای احیای تالاب «صوفیکم» استان گلستان به کار گرفته شود و فاضلاب آن برای محوطه شهرک استفاده و خارج نشود. جهانشاهی افزود: یک محدوده 800متری از درختان در این دو منطقه برای کنترل غبار باید کاشته شود و یک دفتر محیط زیست با دو کارشناس، مرکز پرنده بینی و پرنده شناسی نیز از دیگر مطالبات زیست محیطی این دو ناحیه صنعتی خواهد بود.

وی در خصوص جاده ابر نیز گفت: سازمان محیط زیست مخالفت خود را اعلام کرده و هیچ مجوزی ازسوی این سازمان صادر نشده است و مسئله این جاده در کمیسیون امور زیربنایی دولت در حال پیگیری است که تاکنون جوابی دریافت نکرده ایم.

به گفته جهانشاهی هر جاده ای که در محیط زیست احداث می شود باید بخشی از نیازها و پاسخ های مردم که می تواند اجتماعی، اقتصادی باشد را برطرف کند.