آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۰۱۳
بازار دیجیتال
۲۵
بازارکده

معضل جدید فعالان بازار رایانه در ماه های پایانی سال

چک هایی که پاس نمی شوند

بازار دیجیتال- هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم، تلاش فعالان بازار کالاهای مختلف، از جمله رایانه برای نقد کردن اجناس و بستن حساب هایشان بیشتر می شود.

فعالان بازار برای به فروش رساندن اجناس خود، حتی کالاها را با قیمت پایین تر از عرف بازار هم به فروش می رسانند، اما آن دسته از فعالانی که موفق به نقد کردن کالاهایشان یا پاس کردن چک هایشان نمی شوند در دردسر می افتند.

فعالان بازار معتقدند طی ماه های پایانی سال اکثر فعالان بازار با این معضل مواجه می شوند و اکثرا برای مدتی از حضور در بازار خودداری می کنند. به عبارتی در ماه های پایانی سال میزان تعقیب و گریز بین افرادی که چک هایشان نقد نشده و افرادی که چک های نقد نشده روی دستشان مانده است تا حدود زیادی افزایش می یابد و این یکی از معضلات فعالان بازار رایانه است. در این رابطه با یکی از فعالان بازار گفت و گوی کوتاهی داشتیم که می خوانید:

وضعیت بازار را در یکی دو ماه منتهی به سال جدید چگونه ارزیابی می کنید؟ شنیده می شود طی ماه های پایانی سال میزان کلاهبرداری به اشکال مختلف در بازار افزایش می یابد.

معمولادر ماه های پایانی سال به دلیل کاهش میزان تقاضا میزان نقدینگی در بازار کاهش می یابد و اکثرا چک هایی که بین فعالان بازار رد و بدل می شود نقد نمی شود، ولی نمی توان این را کلاهبرداری نامید، زیرا فعالان بازار برای حفظ وجهه خود به هر حال ناچارند چک ها را پاس کنند.

اما همین که برای مدتی در بازار حضور نمی یابند و چک های پاس نشده را روی دست سایرین می گذارند نوعی کلاهبرداری نیست؟

اگر چک ها نقد نشوند و فردی که چک آن در دست فرد دیگری باشد متواری شود این عمل کلاهبرداری محسوب می شود.

این اتفاق در ماه های پایانی سال بیشتر رخ می دهد یا معمولابازار با این معضل مواجه است؟

معمولاوقتی بازار در دوران رکود به سر می برد و میزان تقاضا و نقدینگی در بازار کاهش می یابد بازار با چنین معضلی مواجه می شود.