آرشیو سه‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۲۸۱۳
صفحه آخر
۲۰
اتفاق روز

تبدیل پیراهن به زره های ضد گلوله

دانشمندان در دانشگاه کارولینای جنوبی توانستند با تغییر دادن الیاف پنبه ای، بلوزهای ساده کتانی را به زره های ضد گلوله و ضد مواد رادیواکتیو تبدیل کنند.

این دانشمندان با ترکیب کربن موجود در الیاف پنبه ای با بورون توانستند الیاف معمولی پنبه را به پارچه ای سبک وزن متشکل از کاربید بورون تبدیل کنند تا از آن زره ای راحت و قابل انعطاف برای محافظت از بدن سربازان به وجود آورند.

به گفته محققان زره های موجود کاربید بورون بسیار مقاوم و محکم هستند اما در عین حال بسیار سنگین و غیرقابل انعطاف اند. به همین دلیل به منظور رفع مشکل غیرقابل انعطاف بودن زره ها، دانشمندان الیاف پنبه ای بلوزهای معمولی را برای تولید زره هایی راحت تر و منعطف تر انتخاب کردند.

کاربید بورون عنوان سومین ماده سخت در جهان را به خود اختصاص داده است و از این ماده به صورت گسترده برای محافظت از سربازان و نیروهای پلیس استفاده می شود.

برای ساخت الیاف جدید دانشمندان بلوزهای پنبه ای را به رشته های باریکی برش داده و آن را در محلول تیره رنگ بورون غوطه ور ساختند. پس از گذشت یک ساعت رشته های پنبه ای از محلول خارج شده و به مدت یک ساعت دیگر تحت تاثیر حرارتی برابر هزار درجه سلسیوس قرار گرفتند، در نتیجه حرارت بالاتمامی مواد غیر از کربن و بورون را از بین برده و آنچه به جا گذاشت کاربید بورون بود.

رشته های جدید نسبت به رشته های پنبه ای بسیار مقاوم تر، سبک تر و سخت تر هستند؛ اما در عین حال از توانایی انعطاف پذیری نیز برخوردارند. به گفته دانشمندان ویژگی های فیزیکی الیاف و پارچه جدید همچنان نیازمند آزمایش های بیشتر است و در عین حال نتایج آزمایش های اولیه بسیار امیدوارکننده است.

پارچه جدید علاوه بر گلوله می تواند از رسیدن امواج سرطان زای ماورا بنفش نور خورشید و پرتوهای کشنده رادیو اکتیو به بدن انسان جلوگیری کند.

زره بدن تنها یکی از کاربردهایی است که پارچه جدید می تواند داشته باشد، پوشاندن بدنه خودروها و هواپیماها با استفاده از این ماده و جایگزین کردن آن به جای فلز می تواند با سبک تر کردن بدنه این تجهیزات در کاهش میزان سوخت مورد نیاز آنها تاثیر چشمگیری داشته باشد./ مهر