آرشیو یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۴
ایران اقتصادی
۷

در مقایسه با سال گذشته حجم آب سدها 57 درصد افزایش یافت

حجم آب سدهای کشور در مقایسه با سال گذشته 57 درصد افزایش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در گفت وگو با خبرنگار «ایران» با اعلام این خبر گفت: مجموع حجم ذخایر آب کشور در سدها حدود 38 میلیارد مترمکعب است که هم اکنون این میزان به 21 میلیارد مترمکعب کاهش یافته یعنی تنها 57 درصد مخازن آب کشور پر است.سیداسدالله اسداللهی افزود: اما در مقایسه با حجم 7/13 میلیارد مترمکعبی ذخایر آبی کشور در سال گذشته که سال بسیار خشکی بود آب پشت سدها 57 درصد افزایش یافته است ولی هنوز تا تکمیل ظرفیت 43 درصد کمبود داریم.

وی همچنین با اشاره به ورودی آب به مخازن سدهای کشور اظهار داشت: آب ورودی به سدها حدود 5/22 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با 3/11 میلیارد مترمکعب سال گذشته حدود 100 درصد افزایش یافته است.وی درخصوص خروجی آب از سدها نیز گفت: خروجی امسال آب از سدها 4/13 میلیارد مترمکعب است که این عدد در سال گذشته تنها 4/7 میلیارد مترمکعب بوده که نشان دهنده افزایش 82 درصدی آن است.

وضعیت سدهای تهران مطلوب است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران درخصوص وضعیت سدهای استان تهران گفت: حجم آب سد لار در حال حاضر 49 میلیون مترمکعب است که به رغم افزایش 2 برابری نسبت به سال گذشته 95 درصد از مخزن آن خالی است.

وی اضافه کرد: سد طالقان نیز با حجم آب339 میلیون مترمکعب 81 درصد پر شده است.

به گفته وی، سد کرج نیز با ذخیره 189 میلیون مترمکعب آب نسبت به سال گذشته 70 درصد افزایش دارد و سد لتیان نیز با 76 میلیون مترمکعب در مقایسه با سال 88، 34 درصد رشد دارد.

اسداللهی در پایان با تاکید بر این که میانگین بارش از اول مهر تا 21 فروردین نسبت به درازمدت 10 درصد کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: در مجموع ایران کشور خشکی است و با یک بارش مشکل آن حل نمی شود از این رو همواره باید در مصرف بهینه آب دقت کنیم.