آرشیو سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۲۰۵۲
خودرو
۱۶

هدفمند کردن یارانه ها و افزایش 26 درصدی قیمت خودرو

گروه خودرو- اگرچه هنوز تکلیف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها طی سال جاری مشخص نیست و هم اکنون دولت و خانه ملت در کش و قوس این ماجرا به سر می برند، اما به گفته یکی از مسوولان ایران خودرو، در صورت اجرای این قانون، نرخ خودروهای داخلی در کف کارخانه، به طور متوسط 26 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، این 26 درصد افزایش قیمت را مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده و ایران خودرو نیز در زمینه افزایش قیمت خودروها در جریان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، برآوردی در همین حدود دارد.

این مقام مسوول تاکید می کند: اگرچه خود واحدهای تولید خودرو و قطعه، به تنهایی چندان تحت تاثیر منفی قانون هدفمند کردن یارانه ها قرار نمی گیرند، اما از آنجا که فولاد و مواد پتروشیمی، جهش قیمتی شدیدی را در جریان اجرای قانون مورد نظر، تجربه می کنند، قیمت خودرو نیز رشدی قابل توجه را به خود خواهد دید، چراکه فولاد و مواد پتروشیمی، جزو مواد اولیه تولید خودرو به شمار می روند و گرانی آنها یعنی گرانی خودرو. اظهارات این مقام مسوول در شرایطی است که به گفته کارشناسان و همچنین اهالی صنعت، هم اکنون که خون یارانه ها در بدنه صنعت جاری است، هزینه تولید خودرو در ایران، بسیار بالاست و حال اگر این خون نیز خشک شود، هزینه ها بیش از این افزایش می یابد و به گرانی خودروهای تولید داخل، می انجامد.

در واقع به اعتقاد کارشناسان، «انرژی ارزان» در کنار «نیروی انسانی ارزان»، تنها مزیت های تولید در ایران به شمار می روند و با از بین رفتن هر یک از این مزیت ها، نمودار هزینه های تولید، صعود خواهد کرد.

در حال حاضر پراید، پرتیراژترین و ارزان ترین خودرو داخلی به شمار می رود و اگر پیش بینی افزایش قیمت 26 درصدی خودروها، تحقق یابد، قیمت این محصول از هفت میلیون و 500 هزار تومان، به 9 میلیون و 500 هزار تومان خواهد رسید.