آرشیو یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۲۰۵۶
بازرگانی
۵

عضو اتاق بازرگانی تهران:عقود مشارکتی با نرخ سود 16 درصد جواب نمی دهد

یک عضو اتاق بازرگانی تهران هر چند بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی را انبساطی دانست، اما در مورد تسهیلات مربوط به عقود مشارکتی که نرخ سود آنها بالای 16 درصد است، عنوان کرد که این نوع عقود در این شرایط واقعا جواب نمی دهد.

احمد پورفلاح که به نظر می رسد نظر مثبتی هم در مورد بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی دارد، با عنوان اینکه این بسته می تواند انبساطی باشد، به ایسنا گفت: به رغم اینکه این سیاست انبساطی معمولاتورم را بالامی برد، اما ما چاره ای نداریم جز اینکه در مقطعی تورم را تحمل کنیم.

وی در ادامه در مورد نرخ سود 12 تا 14 درصدی که در این بسته برای تسهیلات بانکی ذکر شده است، نیز بیان کرد: اگر بانک ها واقعا به این بسته عمل کنند، به نظر من صنعت یک امیدی برای جهش پیدا می کند؛ اما متاسفانه اغلب بانک ها به بهانه اینکه مقداری از سهام شان به بخش خصوصی تعلق دارد، می گویند نمی توانیم با سود 12 تا 14 درصد تسهیلات بدهیم. به همین دلیل تسهیلات مربوط به عقود مشارکتی با سود بالای 16 درصد می دهند که در این شرایط واقعا جواب نمی دهد.

پورفلاح با بیان اینکه با نرخ سود 12 تا 14 درصدی در عقود مبادله ای مخالفتی ندارم و می توانیم خودمان را با آن تطبیق دهیم، افزود: این به شرطی خواهد بود که به واحدهای صنعتی تسهیلات بدهند؛ چرا که این موضوع در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی می آید، اما عملابه دست کسی نمی رسد که امیدواریم امسال عکس این رخ دهد.

این فعال بخش خصوصی در حوزه صنعت، در ادامه در مورد سهم کمتر از دو درصدی صادرکنندگان از منابع بانکی که معاون وزیر بازرگانی در توسعه خارجی به این موضوع اذعان کرده است، به سهم شش درصدی صادرات و 37 درصدی صنعت در بسته بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: این میزان سهم صادرات نسبت به مسائل کلان اقتصادی کشور واقعا بسیار خوب است که امیدوارم محقق شود. وی در پایان متذکرشد: با وجود این، نگرانی ما این است که در پایان سال متوجه شویم سهم 37 درصدی صنعت در عمل مثلا20 درصد شده است و این سهم اعتبار را به سایر رشته ها اختصاص داده اند.