آرشیو سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۲۸۲۵
جهان
۶

پیروزی تندروها در قبرس

کاندیدای تندروی انتخابات ترک تبار های قبرس موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه به پیروزی برسد. وی قول داده بود مذاکرات صلح را ادامه دهد؛ اما این نگرانی وجود دارد پیروزی وی مانع ادامه مذاکرات اتحاد دوباره با یونانی تبارهای قبرس و توقف روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شود.

به گزارش ایسنا و براساس نتایج اعلام شده در وب سایت هیات عالی انتخابات ترک تبارهای قبرس، درویش ار اوغلو، کاندیدای ملی گرایان افراطی و رهبر حزب متحد ملی قبرس ترک نشین با کسب 38 / 50 درصد آرا به پیروزی رسیده است.این در حالی است که محمدعلی طلعت، رهبر حزب چپگرای جمهوریخواه ترک 85 / 42 درصد آرا را به خود اختصاص داد. برای جلوگیری از کشیده شدن انتخابات به دور دوم، کاندیدا ها باید 50 درصد آرا به اضافه یک رای را به خود اختصاص دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ار اوغلو به هواداران خود اطمینان داد که وی از مذاکرات صلح برای اتحاد قبرس خارج نخواهد شد. وی اظهار کرد: اینک زمان صلح فرارسیده است. هیچ کس نباید انتظار خروج من از مذاکرات را داشته باشد. اختلاف میان ترک تبارها و یونانی تبار های قبرس در این کشور، یکی از موانع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپاست و اگر مذاکرات صلح به بن بست برسد، می تواند روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را متوقف کند.

در سال 1974 پس از حمله ترکیه به قبرس، به دنبال وقوع یک کودتا در این کشور توسط طرفداران الحاق قبرس به یونان، شکاف موجود در قبرس ایجاد شد. ترک تبارهای قبرس در سال 1983 به عنوان یک جمهوری مستقل اعلام موجودیت کردند؛ اما تنها ترکیه آن را به رسمیت شناخت و 35 هزار سرباز خود را در این منطقه مستقر کرد.

از سوی دیگر به گزارش رویترز، ترکیه اعلام کرد پس از پیروزی درویش ار اوغلو، این کشور خواستار حل و فصل مناقشات موجود در قبرس طی 8 ماه آینده است.