آرشیو چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۸۳
تامین اجتماعی
۱۹

رعایت حقوق بیماران نیازمند توجه بیشتر است

به رغم دستور و تاکید مدیریت سازمان تامین اجتماعی مبنی بر رعایت حقوق بیماران و تکریم مراجعه کنندگان به بیمارستان ها و مراکز درمانی تحت پوشش این سازمان متاسفانه در برخی از بیمارستان ها رفتارهای نامناسبی با بیمه شدگان و همراهان آنها می شود.

به گزارش خبرنگار «ایران»، تعدادی از بیمه شدگان در تماس با روزنامه با اعلام این مطلب اظهار داشتند: تعرفه های پزشکی بخش خصوصی به حدی گران است که بیمه شدگان تامین اجتماعی توانایی پرداخت این تعرفه ها را ندارند. به همین علت بیشتر افراد به بیمارستان ها و مراکز درمانی وابسته به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کنند اما متاسفانه به خاطر ازدحام بیماران این مسئله باعث شده که برخی از کارکنان در معاینه و درمان بیماران وقت کافی را اختصاص ندهند.

یکی از بیماران که اخیرا به بیمارستانی مراجعه کرده، می گوید: برای معاینه باید از ساعت 4 صبح در نوبت بمانیم و زمانی هم که شماره داده می شود، بعضا با بدخلقی برخی از کارکنان این بیمارستان مواجه ایم. وی می افزاید: وقتی هم قصد داریم این موضوع را به مراجع بالاتر یا مدیریت بیمارستان انتقال دهیم، موانعی ایجاد می شود تا بیمار از بیان مسئله صرفنظر کند. چرا نسبت به عملکرد برخی از کارکنان در حوزه درمان نظارت صورت نمی گیرد؟ پیشنهاد می شود مسئولان حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی برای اطلاع از این وضع، نمایندگانی را برای بازرسی به این بیمارستان اعزام کنند.

گفتنی است، این موضوع شامل همه بیمارستان های تامین اجتماعی نمی شود بلکه در بیمارستان هایی همچون میلاد که به لحاظ امکانات و تجهیزات در وضعیت مطلوبی قرار دارند، با ایجاد ساز و کار مشخصی، برنامه هایی برای ویزیت و درمان مراجعه کنندگان به اجرا گذاشته اند که موجب رضایت بیماران شده است. لذا به معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد می شود با اجرای نظام ارزیابی عملکرد و طرح تکریم ارباب رجوع (بیماران) در مراکز درمانی و بیمارستان های وابسته به سازمان تامین اجتماعی علاوه بر این که مجموعه رفتار و عملکرد کارکنان این مراکز مورد ارزیابی و بررسی قرار خواهد گرفت، می توان بخشی از مشکلات بیماران را هم کاهش داد.