آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۹۲
دانش
۵

اخبار کوتاه

جنین های دختر مقاوم ترند

پژوهشگران استرالیایی در تحقیقات خود نشان دادند که جنین های دختر کوچکتر و بخصوص مقاوم تر از جنین های پسر هستند و بنابراین استرس های طولانی مدت دوران بارداری را بهتر تحمل می کنند.

محققان دانشگاه آدلاید در تحقیقات خود تفاوت های جنین های دختر و پسر را در مبارزه با استرس های مادر در دوران بارداری مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه این تحقیقات نشان می دهد در حالی که جنین های پسر در ابتدا مقاومت خوبی در مقابل فاکتورهای استرس زای کوتاه مدت مثل آسم و یا عفونت ها از خود نشان می دهند، جنین های دختر روند رشد خود را با ثبات بیشتری در زمان استرس های طولانی مدت حفظ می کنند. بنابراین جنین های پسر به مراقبت بیشتری نیاز دارند چون می توانند با خطر توقف رشد، تولد نارس و در موارد شدیدتر با مرگ مواجه شوند.

یک روبات برای اولین بار به تنهایی جراحی قلب می کند

یک روبات جراح در بیمارستانی واقع در انگلیس اولین عمل جراحی قلب را به تنهایی انجام خواهد داد.

این روبات که «سیستم دستکاری جراحی از راه دور» (RCMS) نام دارد را یک شرکت توسعه دهنده سیستم های روباتیک جراحی در نیوجرسی امریکا توسعه داده است.

این اولین عمل جراحی قلب است که با دست های یک روبات انجام می شود. این روبات در بیمارستان «گلینفیلد» لچستر در انگلیس این عمل جراحی را روی یک بیمار با اختلال ضربان قلب انجام خواهد داد. این روبات با سوزاندن تکه ای از بافت قلب که سبب بی نظمی ضربان می شود عمل جراحی را انجام می دهد و پزشک جراح، این عمل را خارج از سالن جراحی و از طریق یک رایانه هدایت می کند. عمل جراحی سوزاندن بخشی از بافت قلب با ناهنجاری ضربان هفت ساعت به طول می انجامد. در این مدت زمان، روبات باید سوراخ هایی را در قلب ایجاد کند و فضای بافت بدعملکرد را پیدا کرده و آن را بسوزاند.