آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۹۲
بین الملل
۶

مخالفت عراقی ها با بین المللی کردن پرونده انتخابات

گروه بین الملل نارضایتی میان سیاستمداران بغداد نسبت به تصمیم ایاد علاوی، رهبر جناح سکولارها برای بین المللی کردن مناقشه انتخاباتی عراق بالاگرفت.

در پی فراخوان ایاد علاوی برای مداخله بازیگران خارجی در امور داخلی عراق، نوری مالکی نخست وزیر این کشور وی را خطری برای آینده عراقی ها قلمداد کرد. شمار دیگری از احزاب و شخصیت های سیاسی عراق نیز با صدور بیانیه مخالفت خود را با تصمیم علاوی جهت کشاندن پرونده انتخابات 7 مارس به مجامع خارجی ابراز کردند. در واکنشی دیگر به این درخواست، سیداحمد صافی نماینده آیت الله سیستانی و امام جمعه شهر کربلاتاکید کرد که این درخواست، اقدامی خطرناک است و مشکلات عراق باید در درون این کشور حل شود.

به گزارش الجزیره، نوری مالکی، ایاد علاوی رئیس فهرست العراقیه را به تلاش برای بین المللی کردن قضیه انتخابات عراق متهم کرد و افزود: برخی شخصیتهای عراقی تلاش می کنند قضیه انتخابات را از روند قضایی آن خارج و به آن بعد عربی و بین المللی دهند. چنین افرادی برای آینده عراق یک خطر به شمار می روند. مالکی در ادامه از اتحادیه عرب خواست که به درخواست برخی بازیگران سیاسی عراق مبنی بر دخالت در امور داخلی این کشور توجه نکنند.

اظهارات نوری مالکی پس از آن مطرح شد که ایاد علاوی در دیدار خود با عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب با طرح این مسئله که عراق همچنان تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار دارد، گفت: از اتحادیه عرب و شورای امنیت می خواهم در مسئله انتخابات و نتایج عراق دخالت کنند.

رئیس جناح العراقیه که در انتخابات 7 مارس عراق، 91 کرسی کسب کرده بود احتمال می رود در پی بازشماری آرا و نیز رسیدگی کمیسیون بعثی زدایی، قریب 20 کرسی خویش را از دست بدهد.