آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۹۲
ایران اقتصادی
۷

سهم صنعت و معدن درGNP به 22 درصد رسید

سهم صنعت و معدن کشور در تولید ناخالص ملی در پایان سال گذشته به بیش از 22 درصد رسید.

علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن با بیان این مطلب گفت: یکی از شاخص های مهم ارزیابی موفقیت بخش صنعت و معدن و سهم آن در تولید ناخالص ملی است. در حالی که سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی در سال 79 حدود 2/15درصد بود این رقم در پایان سال 83 به 5/18 درصد و در پایان سال گذشته به بیش از 22 درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به چشم انداز 20 ساله سهم این بخش در تولید ناخالص ملی اظهار داشت: در چشم انداز 20 ساله کشور سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی 25 درصد پیش بینی شده است و برنامه ریزی های انجام شده نشان می دهد این بخش به بیش از اهداف تعیین شده خود برسد.

وزیر صنایع و معادن تاکید کرد: صنعت، موضوعی فرابخشی است. دولت، مجلس و بخش خصوصی در پیشرفت این حوزه نقش مهمی دارند و در این زمینه وزارت صنایع و معادن برنامه ریزی دقیقی را در دستور کار قرار داده است. محرابیان با اشاره به افزایش تولید سیمان در کشور افزود: ظرفیت تولید این کالااز سال 84 تاکنون، با یک جهش بی نظیر به حدود 71 میلیون تن در سال رسیده است.

وی اظهار داشت: این میزان ظرفیت تولید سیمان در کشور، در حالی محقق شد که بین سال های 57 تا 84 مجموع ظرفیت تولید سیمان کشور به مرز 34 میلیون تن رسید. وی با اشاره به میزان صادرات سیمان نیز گفت: در سال گذشته، پنج میلیون و 500 هزار تن سیمان صادر شد و در تلاش هستیم صادرات این محصول در پایان سال جاری به حدود هفت میلیون تن برسد.

وزیر صنایع و معادن پیش بینی کرد: با اهداف تعیین شده تا پنج سال آینده، صادرات سیمان به بازارهای جهانی به بیش از 40 میلیون تن افزایش یابد.

وی به تولید علم و فناوری سیمان در ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون ایران می تواند خدمات فنی و مهندسی را در این بخش به کارخانه های داخلی و همچنین شرکت های ایرانی خارج از کشور ارائه کند.

وی از مراسم کلنگ زنی احداث یک کارخانه تولید سیمان در بلاروس طی چند روز آینده خبر داد و گفت: ایران درصدد است یک کارخانه بزرگ تولید سیمان را در بلاروس راه اندازی کند.