آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۹۲
ایران زمین
۲۳

انعقاد تفاهمنامه همکاری بین خراسان جنوبی و افغانستان

بیرجند – خبرنگار «ایران» تفاهمنامه همکاری اقتصادی و بازرگانی بین استان خراسان جنوبی و کشور افغانستان منعقد شد.

این تفاهمنامه در مراسمی با حضور هیات تجاری افغانستان به امضای قهرمان رشید استاندار خراسان جنوبی و غلام محمد ییلاقی وزیر تجارت و صنایع افغانستان رسید.

مجید امینی معاون برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی در این مراسم گفت: این تفاهمنامه به منظور رونق تجارت بین دو کشور ایران و افغانستان و با توجه به نقطه نظرات و جمع بندی نخستین همایش مشترک تجار و بازرگانان ایران و افغانستان در بیرجند، به امضای طرفین رسیده است.

وی گفت: دراین تفاهمنامه خراسان جنوبی و کشور افغانستان باتوجه به راه اندازی گمرک میل 78 به عنوان معبر رسمی ورود و خروج کالاو مسافر، نسبت به توسعه مبادلات تجاری از این معبر به منظور تسهیل روابط تجاری و رفع تنگناها تاکید کردند.

امینی با اشاره به طرح ایجاد شهرک صنعتی مشترک دو کشور ایران و افغانستان در محل مرز رسمی میل 78 افزود: در این ارتباط بر فراهم کردن تمهیدات و مشوق های لازم از سوی طرفین در زمینه سرمایه گذاری مشترک در این شهرک برای توسعه خدمات فنی و مهندسی در کشور افغانستان تاکید شده است.

معاون برنامه ریزی استانداری خراسان جنوبی با بیان این که هر دوطرف آمادگی خود را برای توسعه مبادلات تجاری اعلام کردند، اظهار داشت: در تفاهمنامه مزبور مقرر شد فهرست کالاهای مورد مبادله از این استان برای طرح در سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور برای برقراری تعرفه تلویحی اعلام شود.