آرشیو دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۴۹۹
سلامت
۱۹
شفاخانه

«درمان پالپ زنده» به جای کشیدن دندان در مراکز درمانی

بهره گیری از روش نوین «درمان پالپ زنده» تا دو ماه آینده در کشور ممکن شده و با استفاده از این روش، آمار کشیدن دندان ها به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

عضو کمیته علمی پنجاهمین کنگره بین المللی دندانپزشکی ایران با بیان این مطلب گفت: بر اساس یک مطالعه دانشگاهی که روی حدود 400 بیمار مراجعه کننده برای درمان ریشه دندان (عصب کشی) صورت گرفته، مشخص شده است که دست کم نیمی از این افراد از دندان درد ناشی از بیماری التهاب شدید پالپ (عصب دندان) رنج می برند.

دکتر سعید عسگری افزود: درمان ریشه دندان در کشور همانند بسیاری از کشورها شامل خدمات بیمه محسوب نمی شود و تعداد زیادی از مراجعه کننده ها به این مراکز که از درد دندان به علت التهاب پالپ دندانی شکایت دارند و نیازمند درمان ریشه دندان هستند، چاره ای جز کشیدن ندارند.

وی اظهار کرد: به علت هزینه سنگین درمان ریشه دندان از یک سو و در دسترس نبودن تجهیزات تخصصی در اقصی نقاط کشور و نبود پوشش بیمه ای برای این خدمات، دندانپزشکان بر خلاف میل باطنی خود گزینه ای جز کشیدن دندان هایی که امکان درمان آنها وجود دارد، ندارند.

وی با اشاره به اینکه نتایج درمان پالپ زنده با بهره گیری از سیمان مخلوط غنی شده کلسیمی پس از انجام مراحل پژوهشی موفقیت آمیز، منجر به جلب نظر مساعد وزارت بهداشت شد، تصریح کرد: استقبال معاونت سلامت وزارت بهداشت از این طرح موجب شد تا استفاده از روش درمانی نوین پالپ زنده به بسته ارائه خدمات دندانپزشکی اضافه شده و به کلیه دانشگاه ها ابلاغ شود.

عضو کمیته علمی پنجاهمین کنگره بین المللی دندانپزشکی ایران افزود: انتظار می رود تا دو ماه آینده همه مراکز درمانی دولتی در سراسر کشور این درمان را به بیماران نیازمند ارائه دهند.