آرشیو یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۴۵۰۴
زنگ اول
۱۹

تقویت حس بویایی از راه بازی

شرح بازی: برای بازیکنان مشکل است که حس بویایی خود را تشریح کنند. شرحی که آنها از چگونگی حس بویایی می دهند، معمولا به تجربیات بازیکنان در حس بویایی مربوط می شود که با آنها سر و کار دارند مانند بوی غذا، میوه ها، پیاز، پنیر، گل و غیره. تمام اینها معمولا در محدوده محیطی است که بازیکن در آن زندگی می کند.

یکی از بازی های بسیار جالبی که می توان برای تقویت حس بویایی با بازیکن انجام داد، این است که چشم او را ببندیم به طوری که نتواند هیچ چیزی را ببیند؛ بعد او را به گوشه و کنار منزل یا آشپزخانه برده و از او درباره بوهای مختلف که به مشامش می رسد، سوال کنیم. مثلا راجع به بوی گل- غذاهای مختلف و غیره. البته بعد از انجام هر قسمت آزمایش اگر جواب آزمایش صحیح یا غلط بود، بازیکن می تواند چشم خود را باز کرده و شکل چیزی که بوی آن را آزمایش کرده، ببیند. بعد دومرتبه چشم خود را بسته به آزمایش ادامه بدهد. بازی دیگر که شامل دو جعبه است، در داخل هر کدام از جعبه ها 6 استوانه قرار دارد و هر استوانه دارای بو یا اسانس مشخصی است. (استوانه های هر جعبه 6 بوی مختلف دارند از هر بو دو نمونه) روش تمرین به این ترتیب است که بازیکن می تواند ابتدا به درک بوهای مختلف بپردازد. بعد می تواند بوهای یکسان را دو به دو طبقه بندی کند و بوهایی را که تقریبا شبیه هستند، پیدا کند.

* یکی از چیزهایی که می تواند فوق العاده از لحاظ شناخت و ادراک برای بازیکنان مهم باشد، تشخیص بوهای گیاهان دارویی است که در حال حاضر اقبال فراوانی به آن شده است. بنابراین می توان به منظور آشنایی بازیکنان، انواع گیاهان دارویی را که هم از جهت خواص و هم از جهت مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است، مورد استفاده قرار داد مانند دارچین، زنجبیل یا زنجفیل، میخک، عاقر قرحا، گل گاوزبان، آویشن، سنای مکی، دارو گرم یا فلفل سیاه، زعفران، زردچوبه و نعناع.

اهداف بازی

تقویت حس شامه (بویایی)، شناخت گل ها و گیاهان و برخی از ویژگی های آنها، افزایش معلومات عمومی.