آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

دوست ناتوی خاتمی باز هم با ایران ابراز دشمنی کرد

دبیر کل دانمارکی ناتو ایران را در زمره تهدیدها علیه اعضای ناتو و کشورهای اروپایی عنوان کرد. آندرس فوگ راسموسن که به همراه مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا پیش نویس برنامه ناتو 2020 به جای برنامه 1999 را در مقر فرماندهی این سازمان، در بلژیک ارائه می کرد گفت: تامین امنیت کشورهای عضو، راهکار پیروزی در افغانستان، تهدیدات تروریستی سایبری، تهدیدهای موشکی ایران از جمله اهداف برنامه جدید ناتو هستند.

دبیر کل ناتو گفت: اتو برای تامین امنیت اعضاء باید حوزه عملیات خود را به آنسوی مرزهای پیمان گسترش دهد. باید بتواند در نبرد افغانستان پیروز شود و با هر گونه تهدیدات جنگی از جمله تهدید موشکی ایران مقابله کند.

آندرس فوگ راسموسن گفت: «از ماه اوت که رهبری پیمان ناتو را برای اجرای راهبرد ده سال آینده ناتو آغاز کردم، قول دادم این برنامه از نظر شفافیت و جامع بودن در تاریخ پیمان ناتو بی نظیر باشد. هم اینک گروهی از کارشناسان خبره این برنامه را تایید کرده اند.»

مادلین آلبرایت رئیس کارشناسان بررسی کننده برنامه دهساله ناتو هم گفت: «رهبران پیمان باید از تجربیات خود در افغانستان به فهم سیاست یگانه ای رسیده و نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهند.»

شایان ذکر است راسموسن پیش از پذیرش دبیر کلی ناتو، نخست وزیری دانمارک را برعهده داشت و علنا و با شدت تمام از کاریکاتورهای توهین آمیز علیه پیامبر اسلام(ص) دفاع کرد. وی 17 فروردین سال گذشته به بهانه حضور در اجلاس ائتلاف تمدن ها که در ترکیه برگزار شده بود، با محمد خاتمی ملاقات کرد. اگرچه دست راست راسموسن در آن روز شکسته و گچ گرفته بود اما خاتمی با اصرار دست داد! راسموسن مقارن آن ملاقات اعلام کرد ما هرگز به خاطر چاپ کاریکاتورهای ضد اسلامی از کسی عذرخواهی نمی کنیم و این در حالی بود که برخی اطرافیان خاتمی برای توجیه ملاقات با دبیر کل ناتو مدعی شده بودند راسموسن به خاطر کاریکاتورهای توهین آمیز عذرخواهی کرده است!