آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
اخبار اقتصادی
۴

در پی توافق ایران با برزیل و ترکیه شاخص بورس تهران 18 واحد ترقی کرد

در پی توافق ایران با ترکیه و برزیل شاخص کل بورس 18واحد ترقی کرد.

یک کارگزار بورس با اشاره به اثر مثبت توافقات هسته ای که بین ایران، ترکیه و برزیل انجام شد، گفت: به دلیل اینکه قیمت های جهانی افت کرده اگر این توافقات انجام نمی شد و بازار فقط تحت تاثیر قیمت های جهانی بود، امروز منفی می شد.

هادی بیدختی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی فارس درباره اثر توافقات ایران، ترکیه و برزیل در روز گذشته بر روی بورس ایران اظهار داشت: اثری که این توافق بر روی بازار سهام می گذارد قطعا مثبت است ولی اگر این اتفاق پیش نمی آمد و فقط اثر قیمت های جهانی وجود داشت بازار سهام افت زیادی می کرد.

وی افزود: روز گذشته فلزات 7درصد افت داشت و بورس های اروپا و آمریکا نیز منفی بود، بنابراین اگر این توافقات انجام نمی شد و فقط قیمت جهانی وجود داشت، صف فروش ایجاد شده بود.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه توافق ایران، ترکیه و برزیل در کنار قیمت های جهانی باعث شد بازار سهام امروز مثبت باشد، گفت: در ساعات اولیه صبح امروز مپنا و حفاری صف خرید داشت، بنابراین، همه این مسائل در کنار هم باعث شد بازار امروز مثبت باشد.

بیدختی درباره ادامه دار بودن رشد بازار سرمایه تصریح کرد: عکس العملی که کشورهای غربی نسبت به این توافقات نشان می دهند نقش مهمی بر روی بازار دارد. البته مطمئنا این کشورها محتاط تر از گذشته برخورد می کنند و موافقت کامل نخواهند کرد.

وی گفت: صحبت های اولیه آمریکا درباره تحریم ها پس از توافقاتی که روز گذشته انجام شد مبنی بر پیگیری تحریم ها است و حتی اگر این توافق را بپذیرند، قطعا در جزئیات آن مشکل خواهند داشت.

این کارگزار بورس تاکید کرد: در ادامه دار بودن اثر مثبت این توافقات، تداوم عکس العمل کشورهای غربی و ادامه دار بودن روند مثبت بازار جهانی بسیار موثر است. اگر بازار جهانی فردا مثبت باشد، مسلما اثر واقعی این مسئله را فردا بر روی بورس خواهیم دید.

بیدختی تاکید کرد: معتقدم در حال حاضر بازار روند طبیعی خود را طی می کند زیرا قیمت برخی شرکت ها نسبت به دو ماه قبل افزایش یافته و یک سری اتفاقات مثبت افتاده بنابراین بازار روال طبیعی خود را می گذراند.