آرشیو چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۴۸
دانش و پژوهش
۷

گروه های مستعد بیماری قلبی

رئیس انجمن فیزیوتراپی قلب و ریه ایران، از افراد مبتلابه دیابت، فشار خون و چربی خون بالا، افراد چاق و کسانی که سابقه بیماری قلبی در خانواده دارند، به عنوان پنج گروه در معرض خطر ابتلابه بیماری قلبی نام برد.

منیر ظفرنژاد در بیست ویکمین کنگره فیزیوتراپی ایران با تاکید بر اینکه سن ابتلابه بیماریهای قلبی در کشورمان رو به کاهش است، گفت: سن ابتلابه بیماریهای قلبی در ایران به 30 تا 45 سال کاهش یافته است.

وی با اشاره به پنج گروه از افرادی که در معرض خطر ابتلابه بیماری قلبی قرار دارند، افزود: این افراد می توانند با برنامه های منظم فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی از ابتلابه این بیماری پیشگیری کنند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی قلب و ریه ایران، بر توجه هرچه بیشتر به فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی-ریوی در سلامت جامعه تاکید کرد و گفت: افراد در معرض خطر ابتلابه بیماری قلبی می توانند با تغذیه مناسب و کنترل فشارخون، چربی خون، دیابت و چاقی خود را در معرض یک زندگی کاملاطبیعی قرار دهند.به گفته این فیزیوتراپیست، تنها فاکتور غیرقابل حذف در بیماری قلبی سابقه بیماری است.ظفرنژاد با اشاره به پر هزینه بودن درمان بیماریهای قلبی اظهار داشت: بیماران قلبی که عمل جراحی قلب انجام داده اند یا دچار سکته قلبی شده اند می توانند با فیزیوتراپی و بازتوانی قلبی که تحت نظر فیزیوتراپیست انجام می شود به تدریج زندگی طبیعی خود را از سر بگیرند.