آرشیو پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹، شماره ۱۹۶۵۵
اخبار اقتصادی
۴

بیزینس مانیتور: قطع همکاری شرکت های غربی با ایران صوری است

بیزینس مانیتور در گزارشی از چشم انداز مثبت صنعت کشتیرانی ایران افزود: گرچه برخی شرکتهای کشتیرانی غربی ظاهرا از ادامه همکاری با ایران سر باز زده اند ولی هنوز شرکت های زیادی در سراسر جهان با ایران همکاری می کنند.

به گزارش بیزینس مانیتور صنعت کشتیرانی ایران از لحاظ وضعیت رونق بنادر، حجم کانتینرهای بارگیری و ترخیص شده در بندرعباس از رشد 3/10 درصدی در سال 2009 برخوردار بوده است.

بیزینس مانیتور پیش بینی کرد، این رشد در سال 2010 به بیش از 65/8 درصد خواهد رسید. البته براساس گزارش بیزینس مانیتور حجم کل مبادلات تجاری در بنادر ایران در سال 2009 حدود 9/2 درصد کاهش داشته است.

بخش نفت همچنان نقش مهمی در حمل ونقل کشتیرانی ایران خواهد داشت. رشد تقاضای داخلی تاثیر زیادی در رشد کانتینرهای بارگیری شده و ترخیص شده در بنادر ایران داشته است.

بیزینس مانیتور مدعی شد، مهمترین تهدید بر ضد صنعت کشتیرانی ایران احتمال اعمال تحریم های تجاری بیشتر بر ضد ایران است که تاثیر مستقیمی بر این صنعت خواهد داشت. این مسئله موجب افزایش هزینه بیمه و حمل ونقل در بخش کشتیرانی ایران شده است.

این گزارش افزود: گرچه برخی شرکتهای کشتیرانی غربی ظاهرا از ادامه همکاری با ایران سر باز زده اند ولی هنوز شرکتهای زیادی در سراسر جهان با ایران همکاری می کنند. مهمترین تحول در صنعت کشتیرانی ایران طی سه ماه نخست -2010 برقراری راه دریایی بین ایران و برزیل بوده است. این مسئله موجب افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور خواهد شد. ایران از برزیل شکر وارد می کند و برزیل نیز تمایل خود را برای واردات اوره و فسفات از ایران اعلام کرده است.

ایران قصد دارد سطح همکاری های اقتصادی و تجاری خود را با اعضای مرکوسور افزایش دهد. این مسئله نقش مهمی در افزایش روابط سیاسی و اقتصادی ایران با برزیل داشته است.